Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvov702002
#1168654
dags byta länkarmar pga kassa spindlar.

tänkte lämna in på MECA verkstad jag använder mej av.
men dom har promeister o meyle , ingen erfarenhet av dom märken, eller ska man köpa med sej själv lemförder?
Användarvisningsbild
av Nexus
#1168691
Vad pratar vi om för bil? är det en V70N så fel avdelning samt finns lösa spindelleder byta istället för hela länkarmen. Bytet är inte jättesvårt om man inte har tummen centralplacerat :roll:
av volvov702002
#1168720
det är min andra bil , en 850 :P
en 95 men verkar ej va med lös spindel .
antar lemförder föredra då originalen håll 20 år
Användarvisningsbild
av Nexus
#1168730
i det fallet så är tex biltemas länkarmar lika dåliga som övriga leverantörers...
Jag gav upp byta vartannat år pga dåliga bussningar och köpte aluminium länkarmar från 850 92-93 med lösa spindelleder och satte powerflex bussningar. Nu håller det utmärkt :-)-)
av SubMarine
#1168908
Jag köpte ProParts Sweden-länkarmar först men de höll bara kanske 18 månader / 2000 mil så de reklamerade jag och investerade precis som Nexus i alulänkarmar och det är inget jag ångrar. De har suttit på i 10k mil nu utan problem med spindelleden. Dock gjorde jag misstaget att köpa de blåa polybussningarna till alulänkarmen och bytte ut dem till dem svarta powerflex som är mycket hårdare/styvare (suttit på i 5k mil nu).

Skulle jag byta till länkarm av orginal-typ så skulle jag nog köpa på biltema. Monterade sådana på syrrans bil och se såg fortfarande helt OK ut efter ett år iaf (så länge som de suttit på).
av volvov702002
#1169651
SubMarine skrev:Jag köpte ProParts Sweden-länkarmar först men de höll bara kanske 18 månader / 2000 mil så de reklamerade jag och investerade precis som Nexus i alulänkarmar och det är inget jag ångrar. De har suttit på i 10k mil nu utan problem med spindelleden. Dock gjorde jag misstaget att köpa de blåa polybussningarna till alulänkarmen och bytte ut dem till dem svarta powerflex som är mycket hårdare/styvare (suttit på i 5k mil nu).

Skulle jag byta till länkarm av orginal-typ så skulle jag nog köpa på biltema. Monterade sådana på syrrans bil och se såg fortfarande helt OK ut efter ett år iaf (så länge som de suttit på).

menade inte proparts utan proMEISTER , ifs vet jag inte om det e samma, men mekonomen/meca ger iaf 5 års garanti, vilket är bra, men helst ska det hålla 1o-15 år iaf.

vad hade ni köpt om man köper långsiktigt , lemförder eller promeister eller annat märke ni äe nöjda med ?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1169669
Inga reservdelar håller några 10-15år, förutsatt att bilen används. Delarna är byggda för att gå sönder.
Så den drömmen är tämligen bara att glömma.

Bästa är ju alu-länkarmarna från tidiga 850, med lös spindelled. Inte för att spindelleden håller bättre, men det är fasen så mycket billigare och smidigare att byta den istället för hela länkarmen.
Dom kan vara lite småsvåra att få tag på dock, och kostar en del i inköp...
av volvov702002
#1169673
Lucif3r skrev:Inga reservdelar håller några 10-15år, förutsatt att bilen används. Delarna är byggda för att gå sönder.
Så den drömmen är tämligen bara att glömma.

Bästa är ju alu-länkarmarna från tidiga 850, med lös spindelled. Inte för att spindelleden håller bättre, men det är fasen så mycket billigare och smidigare att byta den istället för hela länkarmen.
Dom kan vara lite småsvåra att få tag på dock, och kostar en del i inköp...

nja dom nuvarande har ju hållt i över 20 år, först nu som man behöver byta.

har ägt bilen i 8 år ifrån 9500 mil, och innan dess finns inget dokumenterat byte av länkarm iaf

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Löste sig. Tydligen hade förre ägar[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]