Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Njansson
#1168057
Funderar på om topplockspackningen har gått på min V70, det är olja i expansionskärlet.
Men bilen ryker inte mycket, startar bra går bra, drar inge olja, fin på locket till oljan och fin på oljestickan..?
av MickeM
#1168061
Njansson skrev:Funderar på om topplockspackningen har gått på min V70, det är olja i expansionskärlet.
Men bilen ryker inte mycket, startar bra går bra, drar inge olja, fin på locket till oljan och fin på oljestickan..?
Du har inte en liten oljekylare på baksidan av oljetråget?
Inte alla modeller har det, men en T5 kanske......

Oljan har högre tryck än kylvätskan, så det brukar läcka åt det hållet.
Kylare eller internt i motorn.

Är det olja då?
Det kan bli en kladdlknande sörja, om man blandar Propylen och Etylen glykol för mycket.
Aldrig sett, bara hört.
av Klas97
#1168063
Fyll på expansionskärlet med vatten hela vägen upp och starta bilen, kommer det bubblor när du gasar så är det antingen toppen eller topplockspackningen.
av rid54
#1168262
Njansson skrev:Bubblar inget i expansionskärlet, vad ska jag göra med oljekylaren å de då? Hur länge vågar man köra så
Om det faktiskt är ett läckage mellan kylsystemet och smörjsystemet, så kommer det förr eller senare att läcka in kylvätska i oljan (om man stänger av en het motor är det kvar tryck i kylsystemet när oljetrycket försvunnit). Glykol är inte alls bra att få i oljan - det skadar smörjegenskaperna. Det är nog bäst att reda ut detta. Det borde gå att provtrycka kylare/oljekylare på nåt sätt.
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]