Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Croes
#1167460
Tjenare alla!

Första gången jag skriver så hoppas att jag är förståelig

Har i nuläget lite problem med min volvo 850. Den misständer en hel del (hackar när jag försöker gasa och ibland är det som att det inte händer ett skit när jag gasar).
Jag har i nuläget bytt fördelarlock, rotor i fördelarlock, alla tändkablar och har också bytt tändstift. Jag har också bytt bränslefilter nyligen samt oljefilter (även om det inte har något med det att göra troligen). Det jag undrar nu är om någon har något bra tips på var jag kan fortsätta min felsökning. Har fått lite förslag på tändmodulen (antar tändspolen?) och jordkablar. Vet dock inte var jordkablarna sitter så vore grymt om någon kan visa med hjälp av en bild eller liknande.

Kan tillägga också att bilen gick galant efter byte av fördelarlock och rotor ca. 1 vecka, sen gick den dåligt. Då byttes tändkablar och tändstift. Gick galant i några veckor sen kom felet tillbaka. Koppla tillbaka gamla tändkablarna och då gick det bra i några dar för att sedan bli dåligt. Då blandade jag nya och gamla kablar vilket igen gjorde att bilen gick bra. Är väldigt kluven på vad felet kan vara. Känns inte som att det är tändkablarna eller tändstiften som är kassa då de är nya. Kan också tillägga att tändstiften nu blivit lite svarta då det misstänt antar jag.

Har fått dessa felkoder också men vet inte hur jag ska tolka de riktigt då det sägs att de inte riktigt alltid stämmer med hur felet beter sig.

1-2-3 Motortemperatursignal saknas eller felaktig
2-2-3 Signal från tomgångsventil saknas eller är felaktig

Nedan är info om bilen. Den är 21år gammal.
VOLVO 850 (LS) 2.5 (144Hk) bensin -95
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1167465
Det där är ju lite konstiga fenomen då det kommer och går!? Men man skulle ju kunna misstänka glappkontakt någonstans eftersom den går efter att du varit och ryckt i grejerna. :???:
1-2-3 Motortemperatursignal saknas eller felaktig, om bilen tror att motorn är kall så går den ju fett även om den är varm, där kan du ha orsaken till varför stiften är svarta och varför den rycker.
Prova att byta temperaturgivaren, den sitter på termostathuset.
av Croes
#1168858
Hilmer skrev:Det där är ju lite konstiga fenomen då det kommer och går!? Men man skulle ju kunna misstänka glappkontakt någonstans eftersom den går efter att du varit och ryckt i grejerna. :???:
1-2-3 Motortemperatursignal saknas eller felaktig, om bilen tror att motorn är kall så går den ju fett även om den är varm, där kan du ha orsaken till varför stiften är svarta och varför den rycker.
Prova att byta temperaturgivaren, den sitter på termostathuset.
Såg nu att termostaten verkade vara kass. Fick för några dar sen problem med att tempmätarn inte gick upp som den skulle även om bilen var igång och fungerade. Fick då problemen med misständningarna. Körde bilen en stund och då gick den upp i normaltemp och fungerade som den skulle.

Fick tips om att det kunde vara termostaten. Stack till mekonomen och köpte termostat. Bytte ut den och nu startar inte bilen alls. Börjar bli riktigt trött på det kommer nya problem när man försöker fixa andra.. Någon som har ett tips på vad jag lyckats göra fel (för obviously har jag gjort nåt fel då den fungerade okej innan jag bytte termostatet).
av MickeM
#1168910
Termostaten kan omöjligt hindra motorstart hur felaktig den än är.
Den är bara en ventil för att styra kylvätskans flöde genom kylaren, för att hålla rätt drifttemperatur.
Den styr ingen gnista eller bränsle på något vis.

Förresten skulle aningen låg motortemp inte skapa ryckningar heller.
Felaktig motortemperatur givare kanske.
Sitter strax under termostaten.
av Croes
#1169262
Får ta o prova byta tempgivaren så ser vi om det fungerar. Annars får jag nog lämna bilen till en verkstad. Är inte rädd för mekka med bilar men en gräns finns det för mig med.
Tackar för alla tips hittils!
#1169279
Du undrar över jordflätor. Dom kan sitta på många ställen samtidigt, lite "utspridda" i motorrummet. Här ser du ett bildexempel på jordflätor och jordkablar:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... 000016608/
Dom platta flätade metallbanden är tämligen vanliga, men det kan vara runda isolerade kablar också. Leta upp så många du kan av dom och kolla så dom är hela. Kolla även skruvarna och muttrarna som dom är fästa med. Det får inte vara något glapp eller korrosion vid dom. Ser dom tveksamma ut så tag en stålborste och borsta rent, smörj in skruven och kabelskon med vaselin, finns på apoteket bl.a och skruva dit kabelskon igen. Behövs inga mängder, bara ett tunt heltäckande lager.

En liten anmärkning, om du går till apoteket och köper vaselin, så gå inte på något försäljningssnack om parfymerad vaselin eller på annat som "Super extra hudvänligt" eller annat bla-ha. Du skall ha den billigaste enklaste vaselinförpackningen och du skall dessutom använda den i bilen!
av Croes
#1171362
Provade o putsa alla jordflätor jag kunde hitta och putsade också tändstiften (med papper så att jag inte böjde något). Startade bilen och den gick galant. Så nu är termostat och tempgivare också bytt i samma veva. Detta gjorde jag förra veckan men glömde skriva här att det fungerar. Tack för hjälpen!

Nu är man väll bitter på annat då jag fick lite 2:or på besiktningen. Så nu är det bara att jobba med de delarna. Gamla Volvos är trevliga men kostsamma om man har otur :(
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1171410
Visst handlar det mycket om tur/otur också när det gäller gamla bilar. 945an kostade mig alldeles för mycket=otur.. V70in har knappt kostat mig ett dugg på dom snart 5år jag haft den=tur. Tror jag lagt ner ungefär 15k på V70in, och då har mycket utav det varit 'frivilligt' så att säga.

Har kört 200 000 mil med sin Tesla Rekordbil[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-)

Såg på protokollet att du också […]

Brainys V60

Tack :-D