Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Michailoff
#1167334
Har en V70/98 som vid start sätter igång ett starkt vinande tjut som från någon pump eller motor. Den tjuter som om det vore nåt lagerfel men efter ca två minuter tystnar det. Vad kan det vara? Svårt att lokalisera felet tyvärr.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1167468
Jag har fått för mig att det handlar om spännrullarna till multiremmen eller möjligen generatorn, dock inte helt säker på detta!
Min fars låter likadant och det har den gjort under snart 6 år utan att ljudet förändras, även grannens bil tjöt på det viset under alla dom åren han hade den.
av Kena
#1167482
Skulle det kunna vara generatorn som låter när den laddar? Den borde ju ladda en stund i början för att ladda den ström som gick åt för att starta motorn. Slå på helljus och kupefläkten på järnet och hör om det låter då med. Fram med stetoskopet doktorn och lyssna vad som låter.
av MickeM
#1167493
Sekundärluftpumpen (i förkommande fall) går väl i 90 sek vid kallstart.
Känns trolig.

Finns inte på 2,0 eller 2,5 med 144hk.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1167495
MickeM skrev:Sekundärluftpumpen (i förkommande fall) går väl i 90 sek vid kallstart.
Känns trolig.

Finns inte på 2,0 eller 2,5 med 144hk.
Jag misstänkte också denna när det gällde min fars bil (170hk) men grannens 140hk lät likadant så det kunde jag utesluta i mitt fall.
Senast redigerad av 1 Hilmer, redigerad totalt 0 gånger.
av Kena
#1167534
Men på vilken sida låter det? Sekundärluftpumpen sitter på vänster sida och remmar och annat på högra.
av TobbeViktor
#1167597
AC-kompressor? Återkommer tjutande nån gång, eller är det bara efter start?
av MickeM
#1167601
MickeM skrev:Sekundärluftpumpen (i förkommande fall) går väl i 90 sek vid kallstart.
Känns trolig.

Finns inte på 2,0 eller 2,5 med 144hk.
Jag känner att jag bör backa lite på mitt förra inlägg, och omformulerar därför sista meningen till:

"Jag har aldrig sett en sekundärluftpump på en 2,0 eller 2,5 144hk".

Därmed inte sagt att det absolut inte finns, för så himla bombsäker är jag faktiskt inte.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1167602
MickeM skrev:
MickeM skrev:Sekundärluftpumpen (i förkommande fall) går väl i 90 sek vid kallstart.
Känns trolig.

Finns inte på 2,0 eller 2,5 med 144hk.
Jag känner att jag bör backa lite på mitt förra inlägg, och omformulerar därför sista meningen till:

"Jag har aldrig sett en sekundärluftpump på en 2,0 eller 2,5 144hk".

Därmed inte sagt att det absolut inte finns, för så himla bombsäker är jag faktiskt inte.

Det där handlar nog mer om årsmodell än vilken motor bilen är utrustad med :???: :?:


Redigerade mitt förra inlägg då jag skrivit 144 istället för 140hk, men vet inte om det spelar någon roll egentligen vad det gäller luftpumpen.
Det enda jag är säker på är att pumpen fungerar på min fars bil.
Bältesvarnare

Är väl bara att jorda kabeln som gå[…]

Vadå nyare? Ersättningsmodell eller m[…]

"Bara" bytt batteri 4 gånger... O[…]

Stigande tomgång.

Vilken motor? Årsmodell? Felkoder? Lysande m[…]