Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1167085
Hej,
Min bror har kommit över en V70, 99:a, 32000mil, han vet inget om historiken vad beträffar service men han har kollat att bilen är besiktigad o körklar. Även bytt en krängsningshämmare o ett trasigt fjäderben. Jag skall ev köpa den. Några skavanker :

* Man hör ett litet knackande ljud från motorn(ljudet kommer nog från motors långsida som vetter mot framrutan), ej tickande. Inte så högt men det hörs när motorhuven är stängd.(motorn var varm) Googlade snabbt o vissa säger det är normalt o vissa säger det kan va vevlager mm.

* Förarstol sliten/trasig, är det svårt byta stol om man hittar en begagnad? 4 bult o dra ut några kablar? ...eller måste man trixa med sido-airbag?

* Motorlampa lyser pga trasig främre lambdasond (felkod hänvisar till denna) 900kr för en ny alltså? Byta själv utan problem?

* Motorn går ner lite i varv vid stoppljus, nästan som den får kämpa lite för att inte dö. Bror rengjorde den box(glömde namn) som sitter till motorns inluft. Spjällhuset? ....tydligen skitig som fan. Efter rengöring fortfarande inte bra.

* Bakre skyltbelysning glappar när man stänger/öppnar bakluckan, sladdglapp antar jag? Hela baklucks-dörrsinredningen saknas så jag gissar förra ägaren brottades en del med samma problem.
#1167123
Lätt Knackamde från förarsidans hjulhus är normalt "missljud" som vissa har. Andra inte.

Från torpedväggsidan låter värre!!!

Du finner ingen lämplig lamdasond för 900kr.
Den skall ha exakt samma nummer som originalet.
Vad är den Felkoden?
Oftast byts sonden felaktigt för att den varnar för nått, och problemet kvarstår efter bytet.
#1167136
Stolen är inga konstigheter byta men du måste ha en stol med elektrisk utlösare av stolsairbagen. 98 och tidigare har mekanisk utlösare, så stol från 99-00 fungerar. Annars är det bara lossa minuspolen på batteriet vänta ca 10 minuter sen lossa 4 skruvar och kablarna till stolsvärmen och airbagen. Svårare är det inte :D

Skyltbelysningen gissar jag är kablarna som går in vid gångjärnet i taket som glappar, inte helt ovanligt...
#1167248
MickeM skrev:Lätt Knackamde från förarsidans hjulhus är normalt "missljud" som vissa har. Andra inte.

Från torpedväggsidan låter värre!!!

Du finner ingen lämplig lamdasond för 900kr.
Den skall ha exakt samma nummer som originalet.
Vad är den Felkoden?
Oftast byts sonden felaktigt för att den varnar för nått, och problemet kvarstår efter bytet.

Tyvärr minns inte min bror felkoden, men han sa att den hänvisade till "sensor 1, bank" ..."bank" är nog skrivfel i hans sms, då han sa till mig "fram" när vi sågs o jag provkörde. Menar du att ODB´ns felkoder kan va missvisande vad beträffar hänvisningen till Lamdasonden? Finns det anledninge misstänka något annat fel om den nu är ok?
#1167263
NilsO skrev:Hade inte köpt den om den inte var nybesiktigad och godkänd. Och det kan den omöjligt vara om främre lambdasonden behöver bytas ut. Så nej – ha lite is i magen.
Den är ju besiktigad o godkänd, dock har min bror kontakter på besiktningen så de blundade nog för lampan, MEN, som sagt, lambadsinden behöver nog bytas. Är det så illa om den behöver bytas?

Ang lamadsond, hur exakt måste det va rätt sort? Jag kollar på nätet o letar sond, skriver mitt regnummer, väljer rätt motortyp o vips får jag förslag, är inte dessa förslag vattentäta? ( http://www.mister-auto.se/sv/lambdasond ... g3922.html )
#1167302
Nej det heter "bank" när man talar om katalysatorer, eller lamdasonder.

Lite fakta:
En vanlig 5Cyl V70 har bara "bank1". Finns ingen bank2.
Men vissa, tex T6'orna har dubbla katalysatorer.
Dvs, bank1 och bank2, där bank1 är den katalysator som cyl1 går till.

Bank1 Sond1 är alltså regler-sonden (FÖRE katalysatorn) på första (eller enda) katalysatorn.
Bank1 Sond2 är alltså analys-sonden (Efter katalysatorn) på första (eller enda) katalysatorn.

Dom allra flesta felkoderna där sonderna är inblandade är bara att de varnar för något.
"System too lean" tex.
Då är inte sonden felet, utan vakuumläckage eller ibland LMM.
Med om det är uppvärmningen i sonden som nämns, är det sondbyte som gäller.

Men felkoder utlästa med universal OBDläsare skall tas med en nypa salt. =ja.
Dvs ISO- koder som börjar med "P" följt av siffror.
Pekar åt rätt håll, men lite aldrig blint på kod-översättningen från läsarens display.

Volvoanpassad läsare som läser på Volvos eget språk, (inte via ISO-översättning), blir felkoderna "ECM" följt av siffror och bokstäver, om det handlar om motorn.

Du skai alla fall ha en sond, EXAKT som orginalet.
Piratkopior, eller "nästan rätt" fungerar mycket illa, och du får byta till riktig i alla fall.
Pengar i sjön.
Räkna med runt 2000kr för en ordentlig lamdasond.
Med kunskap kan man köpa rätt över nätet billigare, men inte så himla mycket billigare.
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]