Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FinnishCowboy
#1166740
Hej, nu behöver jag er "expert" hjälp här. För några dagar sedan så funkade min farthållare utan problem. men i förrgår och idag så slår den på sen av efter 1-2 sekunder.. ungefär man hinner se att cruise lyser i instrumentpanelen, sen slocknar lampan.. föröker man igen händer inget.

så nu undrar jag vart felet kan ligga. Jag har ju en diesel, så det skiljer ju sig lite från bensin versionen, broms sensorn mätte jag där är allt okej. gas pedalen har jag ännu inte kollat, men tänke efter som att gasen annars funkar så borde ju den va okej?

Tacksam för svar.
av magnusd
#1166952
Absolut ingen expert, men hade samma bekymmer på min V70 -00. Satt en givare till kopplingen. När man frikopplar ska farthållaren koppla ur. Lite M56 och jobbande med frikopplingen löste mitt problem.
Som sagt, ingen expert, men skadar ju inte att testa.
Användarvisningsbild
av FinnishCowboy
#1167001
magnusd skrev:Absolut ingen expert, men hade samma bekymmer på min V70 -00. Satt en givare till kopplingen. När man frikopplar ska farthållaren koppla ur. Lite M56 och jobbande med frikopplingen löste mitt problem.
Som sagt, ingen expert, men skadar ju inte att testa.
nu har ju jag automat så kan ju utesluta den ;)

men jag ska nu ändå prova på att byta lägesgivaren vid bromspedalen.

kan tillägga att jag hittade en trasig säkring med (nummer 5) climate control, diagnosics 15amp, men denna borde ju inte ha nåt med cruisen att göra, och accn funkar ändå
Användarvisningsbild
av FinnishCowboy
#1173983
update om problemet. då jag kör motorvägs fart (120 i finland) så funkar cruisen i 90% av fallen, men så fort jag slår på blinkers då jag tex ska köra om en bil, så slår den av. Detta tyder ju på att det är spaken som har nån form av löskontakt, nån annan som haft detta problemet och hur löste ni det ?
Användarvisningsbild
av popeye65
#1174314
Prova med en "ny" spak från skroten, kostar ca 200:-
Tar ca 5 minuter att byta den.
Grabbens farthållare fungerade inte alls på hans V70, ingen respons från knappen i läget on (VIDA), bytte spaken och sen fungerade den igen.
Användarvisningsbild
av garinge
#1174344
jag hade problem med farthållaren på min gamla V70-00 (gamla karossen) då var det en kabel som blivit avskavd bakom ratten vid spaken, jag fixade ihop den, sen funkade det prima igen... :)
av Kena
#1174424
garinge skrev:jag hade problem med farthållaren på min gamla V70-00 (gamla karossen) då var det en kabel som blivit avskavd bakom ratten vid spaken, jag fixade ihop den, sen funkade det prima igen... :)
Samma här,har hänt mej 2 ggr. Första gången bytte jag spak och nu andra gången lödde jag bara ihop trådarna och drog krympslang över skarven. Lite trixigt att dissikera spaken bara då man får bryta isär baksidan på den
av SubMarine
#1174593
Har också haft problem med att en sladd till spaken gått av. I mitt fall var det till knappen för att öka hastigheten på farthållaren.
Användarvisningsbild
av FinnishCowboy
#1175341
jag har diagnostiserat mitt problem, ska öppna upp i helgen och se om det går att fixa.

men allt tyder på att det är spaken, för då jag håller upp spaken (just före blink läge) så funkar cruisen, alla knappar funkar. släpper jag spaken så slår cruise av, Samma gäller om jag lägger på blinkers och lägger på cruise, så funkar det normalt ända tills jag antingen tynger ner spaken manuellet, eller då man vrider ratten så den slår i "noll läge"

Slipper man att få löst spaken utan att ta bort ratten eller ska ratten bort ?
av SubMarine
#1175546
Du lossar kåpan under ratten och sen viker du upp överdelen som bara sitter med snäppfästen mot undre kåpan. Sen lossar du spaken med två skruv. Tar inte mer än några minuter :)

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]