Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zhakkee
#1163844
Hej på er! Jag har bytt motor i min Volvo 850 (B5234T5) till en likadan som satt i innan.. Däremot har jag ett problem nu när jag ska starta den, den går runt på startmotorn som den ska men den vägrar att starta, får varken gnista eller ström till spridarna.
Det jag kollat är:
Säkringar
Reläet över fläkten till bränslet
& även jordpunkter (för det är väl 2 stycken på ventilkåpan, en på växellådan och en bakom startmotorn med 3 kablar på (som på bilden?) )

Bild

jag blir tokig på detta, motorlampan tänds inte heller inne på instrumentet om det har någon betydelse..
Finns det någon här som ev. Kan hjälpa mig?

Tack på förhand! :)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1163889
Ej tändmotorlampa på tändning betyder att du inte har någon kontakt med ECM (motorstyrdonet) kolla så att styrdonet sitter i som det ska, kolla dom stora kontakterna som går vid kylaren tror att dom sitter lite på sidan av kylaren. Alla säkringar för ECM är hela? Kolla även systemreläet.
av Zhakkee
#1163910
DayDreamer skrev:Ej tändmotorlampa på tändning betyder att du inte har någon kontakt med ECM (motorstyrdonet) kolla så att styrdonet sitter i som det ska, kolla dom stora kontakterna som går vid kylaren tror att dom sitter lite på sidan av kylaren. Alla säkringar för ECM är hela? Kolla även systemreläet.
Tack för ditt svar!
Styrdonet har jag plockat ur o satt i typ 3 gånger nu för att verkligen vara säker på att det sitter..

Menar du dom kontakterna/reläena på kylaren? Eller finns det fler?

Det är väl bara säkring NR 1 som är till styrdonet? Isånafall är den hel. :/
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1163998
Ok, Kontakterna eller kontakten ska sitta på sidan av kylaren alltså inte dom som är ovanför. Men jag vart osäker på om det finns en sådan kontakt på 850 :???: :???: den ska sitta under där luften går in till luftfiltret.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1164004
Du kan nog bortse från den kontakten den verkar inte finnas på 850, men iaf du kan ju följa kabelstammen som går ovanför fläkten och se ifall du hittar kontakten meningen med den kontakten är att man ska enkelt kunna få bort kylarfläkten utan att ha kabelstammen i vägen. Kan ju förresten springa ut och knäppa ett kort på min, men nu är det ju en S70 av årsmodell 99 så allt stämmer inte.
av Zhakkee
#1164222
Hej igen!
Jag hittar somsagt inte den kontakten du pratade om så troligtvis ska den heller inte finnas på min (hoppas jag haha!)

Tog lite bilder på hur det ser ut på min med jordkontakter & givare osv.

Jordkabel växellåda
Bild

Startmotorn
Bild

Generatorn
Bild

Givare under insuget bakom startmotorn
Bild

Jordkablar under insuget bakom startmotorn
Bild

Givare under insuget bakom vevhusventilationen
Bild

Jordkabel på ventilkåpan vid motorfästet
Bild

Jordkabel på ventilkåpan vid kamremmen
Bild

Där är alla jordar/plusmatningar jag monterat dit på motorn..
Är det möjligt att jag satt någon fel eller missat någon?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1164285
Det är knacksensorerna som sitter bakom insuget :) annars så der väl allt ok ut iaf :)

Denna kontakt är det jag menar, men som sagt inte säkert alls att du har den på din bil. Men vet iaf att är den ur ryckt eller glappar så vägrar motorn att starta.
Bild

Sitter även en kontakt här
Bild

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]

Elschema 740

Vad menar du med "måste dras om". […]

Vi som beställt nya XC60

På väg till handlaren! XC60 Recharge[…]

Hej igen. Bilen som det gäller är d&arin[…]