Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pedero79
#1163553
Styvdotter' var ute och körde ett tag, kom hem och backade in på parkeringen så blev den stående en vecka varpå batteriet hade laddat ur och den vägrar starta även med kablar.
Alla förslag välkomnas.

Skickat från min XT1635-02 via Tapatalk
av MickeM
#1163767
Mycket sparsamt med information = anledningen till inga svar på ett helt dygn.

Vad händer?

Stendött när man vrider på nyckeln?
Klickar det bara?
Går startmotorn runt?
Tänder den till, men inget mer?
Osv, osv...

Är det ens en Volvo?
Ge även info om exakt vad det är för bilmodell, årgång och motortyp.

Tom automat eller manuell är av betydelse.
Om en ovan kör automat och lämnar i D, R eller slarvigt ilagd P, startar den inte av säkerhetsskäl, och växelläget är kanske inte det första man kollar.....
Bara för att nämna ett exempel....
av pedero79
#1164040
Det är en volvo 850 sedan -95
2,5 10 ventiler utan turbo. Automat.
Den parkerades och blev stående 1 vecka varpå batteriet laddades ur troligen glömt parkerings ljuset. Försökte med startkablar och motorn går runt som den ska och ca: 30 liter i tanken men ingen vilja till att starta

Skickat från min XT1635-02 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1164063
Fördelare och rotorn kan vara boven, men det kan även vara vevaxelgivare, tändspole, bränslepumpen mm. Hör du ifall det surrar till bak i bilen när du vrider på tändningen?
av pedero79
#1164273
DayDreamer skrev:Fördelare och rotorn kan vara boven, men det kan även vara vevaxelgivare, tändspole, bränslepumpen mm. Hör du ifall det surrar till bak i bilen när du vrider på tändningen?
Jodå, det surrar, och enl. Haynes felkodsökning är det kod 343 (felaktig styrsignal från bränslepumpens relä ) men har inte hittat ett ord om vad man gör åt det

Skickat från min XT1635-02 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1164278
Hmm tycker iaf att bilen borde starta till och dö om den koden hade varit relevant ??:-/ Har inget svar på den koden om vad som troligtvis felar kan ju i för sig vara själva bränslepumps reläet. Har du plockat ur stiften efter startförsöken och känt eller sett på dom ifall dom är blöta i bensin?
av pedero79
#1167911
pedero79 skrev:Styvdotter' var ute och körde ett tag, kom hem och backade in på parkeringen så blev den stående en vecka varpå batteriet hade laddat ur och den vägrar starta även med kablar.
Alla förslag välkomnas.

Skickat från min XT1635-02 via Tapatalk
Någon har tydligen tyckt att det var enklare att klippa kablar och koppla vilt under instrumenten än att köpa ett nytt relä och sätta dit, så nu går den efter åtskilliga svordomar

Skickat från min XT1635-02 via Tapatalk

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska […]