Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasw
#1161593
Hallå!

Har fått en lysande ABS och TRACS lampa i bilen. Läste ut felkoder och fick följande:
ABS-312 Right Front wheel sensor signal, fault in circuit

Kunde inte ta bort den, den dök bara upp igen direkt. Det vi uppmärksammat är att innan den började lysa hela tiden var det mest problem när det slog om från kallt till varmt, och när man körde i något gupp. Då kunde lampan börja lysa. Vet någon hur många OHM en hel givare skall visa?

Sen har jag en annan kod till ECCn:
ECC-414 Fan motor pass comp temp sensor, faulty signal

Vad kan den peka på?
#1161639
Har för mig givaren ska ha typ 1024Ohm.
Om det är fram som det spökar så kan det vara givaren naturligtvis men också en sprucken abs-ring eller kablaget fram till den.
Personligen har jag aldrig bytt givare, det har alltid handlat om att kransen spruckit eller är full av rost/skit eller kabelbrott så man fått byta kabeln.

Vad det gäller ECC´n så är det kupétemperatursensor höger sida uppe vid taken vid handtaget, inget ovanligt att den lilla wolfram-tråden ger upp inuti. Så kolla detta, om tråden är av så är det bara att byta ut enheten.
#1161647
Hilmer skrev:Har för mig givaren ska ha typ 1024Ohm.
Om det är fram som det spökar så kan det vara givaren naturligtvis men också en sprucken abs-ring eller kablaget fram till den.
Personligen har jag aldrig bytt givare, det har alltid handlat om att kransen spruckit eller är full av rost/skit eller kabelbrott så man fått byta kabeln.

Vad det gäller ECC´n så är det kupétemperatursensor höger sida uppe vid taken vid handtaget, inget ovanligt att den lilla wolfram-tråden ger upp inuti. Så kolla detta, om tråden är av så är det bara att byta ut enheten.
Okej, det känns som att det är ett kabel brott då det varit så intermittent. Vet du vilka stift man ska mäta mellan i kabeln till modulen?
#1163174
SebbeV70 skrev:Har den blått kontaktdon så hör av dig, så ska jag leta fram det med.
Skissen du skickade stämde överens med min kontakt!
Det var kabel brott på en av kablarna. Tänkte löda ihop dom men det gick till skogs :-(O) Nån typ av lim på koppartrådarna som gjorde det stört omöjligt att få tennet att fästa...
Körde vanliga kabelskor och lödde fast kabeln i dessa. Får se hur länge det håller. Kanske bara köper en ny kabel och skarvar i motorutrymmet nästa gång.

Passade på att byta motorfästet när jag ändå höll på där nere, det gamla va inte fräscht!

Här har ni några bilder.

https://drive.google.com/file/d/0B4BtwG ... p=drivesdk

https://drive.google.com/file/d/0B4BtwG ... p=drivesdk
Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]