Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1161345
SubMarine skrev:Gamla motorn:
Bild

Nya motorn:
Bild

Alright, då ser det ut som att jag har den gamla. Men då tar jag och bytar skiten ändå, slipper jag oroa mig över den.;)

När jag söker på min bil på diverse reservdels sidor får jag alltid upp 2 kamremmar, en med 138 och en med 144 tänder. Vilken ska man ha? Enligt trafikverket har jag en VOLVO L + S70 -99 års modell med 126hk 2.0 liters.

EDIT: Verkar vara baserat på motorns serienummer, dessvärre kan jag inte se det längre, varken på klistermärket eller själva motorn. Får köpa den på biltema, går ju snabbt att byta om det visar sig vara fel. :)
#1161581
Är väl bättre att lyssna lite om det finns oljud än att bara åka vidare? Alternativet är ju att demontera, och eftersom det är några år och många mil kvar innan bytesgränsen är nådd så känns det spontant onödigt. Men är man rädd om bilen och osäker på remmens skick eller dokumentationen så kan det ju vara värt att kosta på ett byte i förtid. Jag bytte min rem i förtid vid 24000 mil istället för 32000 då jag hade oljud från brytrullen. Den ingår inte i den vanliga kamremssatsen.
#1161967
SubMarine skrev:Är väl bättre att lyssna lite om det finns oljud än att bara åka vidare? Alternativet är ju att demontera, och eftersom det är några år och många mil kvar innan bytesgränsen är nådd så känns det spontant onödigt. Men är man rädd om bilen och osäker på remmens skick eller dokumentationen så kan det ju vara värt att kosta på ett byte i förtid. Jag bytte min rem i förtid vid 24000 mil istället för 32000 då jag hade oljud från brytrullen. Den ingår inte i den vanliga kamremssatsen.
Jag kan inte höra något oljud, men jag är ingen expert heller. Har bytt kamrem på två andra bilar, var inte jättesvårt, bara man tar det lugnt och försiktigt. Jag har dokumentation på att det är gjort på verkstad men inte om vattenpumpen bytades eller ej. Är väl inte omöjligt att en kugge på den knäcks om det fortfarande är original.

Jag är dock osäker på om jag har den gamla motorn eller nya med elektroniskt gasspjäll. Enligt bilderna någon post ovanför så har jag den nya motorns styrservo tank men den gamla motorns luftbälj efter luftfiltret och även den gamla motorns luftfilter burk. Sitter det elektroniska gasspjället tillgängligt så man kan se om man har det eller inte?
#1162149
Som sagt:

Notera wiren och tändkablarna på bild 1.

Har du en wire till gasspjället = gamla typen. Nya typen saknar mekanisk kontakt med spjället.

Även fördelaren försvann med nya typen.
Ett orange lock med 6 kablar på förarsidans kortsida av motorn.
Inget sådant =nya typen.

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]