Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Baxtex
#1160333
Ska byta kylarvätskan i S70:n men vet inte riktigt vilken glykol jag ska ha. Den nuvarande är grön vilket jag förstår ska vara Propylenglykol som är något sämre än de andra. Börj jag rensa systemet och använda Etylenglykol istället? Har kollat i manualen men hittar inget.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1160336
Färgen har inget samband med vad det är för sorts glykol.

Byter du ut vätska är det dessutom skit samma givet att du faktiskt sköljer ur lite med vatten också. Köp du vanlig blå etylenglykol på Biltema/Swedol/etc.
av Baxtex
#1160338
SBergdahl skrev:Färgen har inget samband med vad det är för sorts glykol.

Byter du ut vätska är det dessutom skit samma givet att du faktiskt sköljer ur lite med vatten också. Köp du vanlig blå etylenglykol på Biltema/Swedol/etc.

Jo jag tänkte mest på det där med aluminium i motorn, att det kan flagna och bli skit om man använder "fel" glykol?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1160347
Det har inget med glykolen som sådan att göra. Möjligtvis övriga tillsatser. Men motorer i aluminium är ju norm nuförtiden så det ska inte vara några konstigheter.
av Rådlös
#1160350
Vi har skrivit meterlånga trådar om detta.
Först: Det finns ingen gällande färgkod för den ena eller andra sorten. Dom båda kan ha vilken färg som helst. Ren glykol är för övrigt färglös. Det är tillverkarna som tillsätter färgen efter eget tycke och önskemål. Det är Kemikalieinspektionen som har bestämt att all glykol som säljs för användning i motorfordon skall vara färgad så att ingen av misstag tror att det är vatten. Men det finns alltså ingen bestämmelse om kulören.
Det finns vanligtvis två sorters glykol, Etylenglykol som är överlägset vanligast, förhållandevis billigast och giftigast. En deciliter räcker till för en hädanfärd för en tidigare frisk och stark människa. Den glykolen kan ha vilken färg som helst. Och färgämnet i sig har ingen påverkan på glykolen eller dess egenskaper.
Den andra glykolen heter Propylenglykol och är tämligen ovanlig, dyr och anges som mindre giftig. Det är dock ingen hälsodryck! Mig veterligt finns det bara två bilfabrikanter som har förordat Propylenglykol, Scania och Mercedes. I Mercedes fall lär det bara gälla någon enstaka modell. Jag kan inte deras modeller så jag har inga mer uppgifter på det. I Scanias fall är det högst troligt att dom förordar den "miljövänligare" Propylenglykolen till sina kunder för att få "poäng" vid ISO-certifieringen när det gäller miljövänliga produkter. (Jag har jobbat i "utkanten" av ISO-certifiering och sett lite hur det kan gå till, men på ett helt annat jobb) Propylenglykol kan också ha vilken färg som helst.
Man skall inte blanda dom här två glykolsorterna. Då blir det en brun sörja av det och rykten säger att det kan bildas slamklumpar i värsta fall i kylsystemet. Men en klen tröst om man har råkat göra fel, det fungerar fortfarande som frysskydd. Man kan dock inte mäta lägsta antifryspunkten med några instrument om det är blandat.
Om man är osäker vilken sort man har i kylaren så är det enklaste: Skölj ur hela kylsystemet. Skölj ordentligt och lite till för säkerhets skull. Och glöm inte att öppna kupévärmeventilen så att även elementet blir genomsköljt. Är det brunslammigt av rost, så lägg i en diskmaskintablett eller två och varmkör bilen ordentligt och även där, lite till, innan genomsköljningen. Betänk att vid denna "manövern" med maskindiskmedel är det kaustiksoda i kylarsystemet, maskindiskmedel är till större delen kaustiksoda och det "fräter" på aluminium. Så det gäller att skölja extra noga. Tag gärna ur termostaten också för sköljvattnet är ju kallt, då stänger termostaten och något sköljvatten passerar inte där.
Det går även att lösa frågan om vilken glykolsort man har om man inte vet det. Dom båda sorterna har olika kokpunkter. Men för detta krävs lite utrustning. En burk, ett så kallat laboratorieglas och en värmeplatta samt en termometer. Även den avsedd för laboratoriebruk och mätskala uppåt 200°C. Först måste man koka bort vattnet. Det sker ju vid 100°, sedan får man öka värmen så att glykolen börjar koka. Det sker vid omkring 155° eller 180° vill jag minnas. Men jag är inte säker på vilken temperatur det är. Siffrorna handlar i alla fall om detta området. Man får Googla på detta först så man vet säkert när det skall börja koka. Om man har siffrorna och termometern framför sig så vet man ju vilken sort det är. Etylenglykol eller Propylenglykol.
När du köper ny glykol så strunta helt i vilken färg det är på den. Läs i stället på flaskan/dunken vad den innehåller. Du skall med största sannolikhet ha Etylenglykol. Den är absolut vanligast och billigast. Och när du häller i kylarsystemet skall du blanda för max frysskydd 50/50 glykol och vatten. Vänta inte med detta efter att du har sköljt igenom systemet. Det kan lätt uppdstå korrosionsskador på oskyddade ytor. Glykolen innehåller korrosionsskyddet som en tillsats.

Ett tillägg: Skriv upp datum och miltal när du byter samt vilken sorts glykol du har hällt i. Spara uppgiften med övriga bilpapper.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
av roh66
#1160470
Hej!

En lektion i glykol, mycket bra! Är man osäker och villrådig, köp Volvos 4 Liters dunk. Är inte anmärkningsvärt dyr. Inga tveksamheter.
Fin färg också. :lol:

Mvh.R.
av Rådlös
#1160551
Ja, jag kan ju fortsätta lite av "lektionen" här. Volvos glykol, om vi skall hålla oss till den, innehåller Etylenglykol. Den innehåller som alla andra glykoler som är avsedda för motorfordon även ett korrosionsskydd. Förr hette det att detta skyddet "tog slut" efter två år. Därför uppmanades man att byta kylarvätska vart annat år. Detta sa både biltillverkare och glykolfabrikörer.
I dagens serviceschemor står det inget om tvåårsintervaller, men skyddsmedlet kan knappast ha förändrats? Det skulle ju ha slagit undan benen på all försäljning av Lång Life-glykol i så fall. I serviceschemorna står det bara "Kontrollera antifryspunkten och kontrollera nivån i systemet. Fyll på vid behov!". Inget om något tidsintervall. Nu är det ju så här med vatten som hålls "instängt" en längre tid i någon sorts behållare (kylare och motorblock) att det förlorar sitt syre med tiden. Det är syret som ger korrosionsskadorna. Så efter två år kanske kylarvätskan är syrefri och angriper inte metallerna. Detta under förutsättning att man inte har fyllt på med nytt vatten med glykol då och då i olika sammanhang. Men vi utgår från att systemet fungerar utan läckor och ingen överhettning har inträffat. Samt att vätskan är i det närmaste är glasklar. Den får naturligtvis ha färgen efter den aktuella glykolen, men det skall inte vara något grumligt eller brunt konstigt i den. Och glykolen i sig själv åldras inte, bara korrosionsskyddet. Det är någon form av Silikat. Jag har försökt Googla fram mer uppgifter om detta, men inte kommit så långt.
Om vi återvänder till Volvos glykol, så uppger dom att den inte innehåller: Nitriner, Aminer eller Fosfater. Detta är ämnen som i stora mängder och på fel plats är högst onyttiga. Jag har deras Produktdatablad här.

Jag nämnde maskindiskmedel och kaustiksoda i förra inlägget. Det fräter på aluminium. Men även maskindiskmedel innehåller ett korrosionsskydd. Vi har ju ibland grytor och andra hushållskärl av aluminium. Dom kör vi i diskmaskinen. Visserligen blir dom vita och matta i ytan med tiden, men det tar ett bra tag innan man kan påvisa några frätskador. Så om man är medveten om vad man gör när man "tvättar" och sköljer igenom ett kylsystem i en bil med maskindiskmedel och sköljer rent överdrivet grundligt efteråt, så tror jag inte att det skall vara någon fara att använda maskindiskmedel. Känner man sig osäker så finns det speciella tvättmedel på biltillbehörsstormarknaderna. Kylarrens och liknande heter dom. Men läs på förpackningen att det fungera även på aluminiummotorer.

Så till slut säger jag som jag började: Det finns ingen gällande färgkod för glykoler. Glykoler för motorfordon kan ha vilken färg som helst. Färgen påverkar inte egenskapen. Ren glykol är färglös. Och den absolut vanligaste glykolen för motorfordon heter Etylenglykol. Strunta i färgen och läs på förpackningen vad den innehåller. Skriv upp vilken glykol du hällde i samt datum och miltal. Spara uppgiften.
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1160625
2 mycket bra svar av dig Rådlös, (som inte är rådlös :wink: ) Kan komplettera din tanke med syre och korrosion: i ett vanligt värmesystem i t.ex en villa med vattenburen värme som har höga temperaturer, ex vedeldat, så avgår det fria syret i vattnet vid de höga temperaturer som är i pannan, vilket innebär noll korrosion om man inte duttar i nytt vatten av och till.
Borde ju vara på samma sätt i ett fordons kylsystem med liknande temperaturer.


Mike
Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]