- tor 23 mar 2017, 18:05
#1160350
Vi har skrivit meterlånga trådar om detta.
Först: Det finns ingen gällande färgkod för den ena eller andra sorten. Dom båda kan ha vilken färg som helst. Ren glykol är för övrigt färglös. Det är tillverkarna som tillsätter färgen efter eget tycke och önskemål. Det är Kemikalieinspektionen som har bestämt att all glykol som säljs för användning i motorfordon skall vara färgad så att ingen av misstag tror att det är vatten. Men det finns alltså ingen bestämmelse om kulören.
Det finns vanligtvis två sorters glykol, Etylenglykol som är överlägset vanligast, förhållandevis billigast och giftigast. En deciliter räcker till för en hädanfärd för en tidigare frisk och stark människa. Den glykolen kan ha vilken färg som helst. Och färgämnet i sig har ingen påverkan på glykolen eller dess egenskaper.
Den andra glykolen heter Propylenglykol och är tämligen ovanlig, dyr och anges som mindre giftig. Det är dock ingen hälsodryck! Mig veterligt finns det bara två bilfabrikanter som har förordat Propylenglykol, Scania och Mercedes. I Mercedes fall lär det bara gälla någon enstaka modell. Jag kan inte deras modeller så jag har inga mer uppgifter på det. I Scanias fall är det högst troligt att dom förordar den "miljövänligare" Propylenglykolen till sina kunder för att få "poäng" vid ISO-certifieringen när det gäller miljövänliga produkter. (Jag har jobbat i "utkanten" av ISO-certifiering och sett lite hur det kan gå till, men på ett helt annat jobb) Propylenglykol kan också ha vilken färg som helst.
Man skall inte blanda dom här två glykolsorterna. Då blir det en brun sörja av det och rykten säger att det kan bildas slamklumpar i värsta fall i kylsystemet. Men en klen tröst om man har råkat göra fel, det fungerar fortfarande som frysskydd. Man kan dock inte mäta lägsta antifryspunkten med några instrument om det är blandat.
Om man är osäker vilken sort man har i kylaren så är det enklaste: Skölj ur hela kylsystemet. Skölj ordentligt och lite till för säkerhets skull. Och glöm inte att öppna kupévärmeventilen så att även elementet blir genomsköljt. Är det brunslammigt av rost, så lägg i en diskmaskintablett eller två och varmkör bilen ordentligt och även där, lite till, innan genomsköljningen. Betänk att vid denna "manövern" med maskindiskmedel är det kaustiksoda i kylarsystemet, maskindiskmedel är till större delen kaustiksoda och det "fräter" på aluminium. Så det gäller att skölja extra noga. Tag gärna ur termostaten också för sköljvattnet är ju kallt, då stänger termostaten och något sköljvatten passerar inte där.
Det går även att lösa frågan om vilken glykolsort man har om man inte vet det. Dom båda sorterna har olika kokpunkter. Men för detta krävs lite utrustning. En burk, ett så kallat laboratorieglas och en värmeplatta samt en termometer. Även den avsedd för laboratoriebruk och mätskala uppåt 200°C. Först måste man koka bort vattnet. Det sker ju vid 100°, sedan får man öka värmen så att glykolen börjar koka. Det sker vid omkring 155° eller 180° vill jag minnas. Men jag är inte säker på vilken temperatur det är. Siffrorna handlar i alla fall om detta området. Man får Googla på detta först så man vet säkert när det skall börja koka. Om man har siffrorna och termometern framför sig så vet man ju vilken sort det är. Etylenglykol eller Propylenglykol.
När du köper ny glykol så strunta helt i vilken färg det är på den. Läs i stället på flaskan/dunken vad den innehåller. Du skall med största sannolikhet ha Etylenglykol. Den är absolut vanligast och billigast. Och när du häller i kylarsystemet skall du blanda för max frysskydd 50/50 glykol och vatten. Vänta inte med detta efter att du har sköljt igenom systemet. Det kan lätt uppdstå korrosionsskador på oskyddade ytor. Glykolen innehåller korrosionsskyddet som en tillsats.
Ett tillägg: Skriv upp datum och miltal när du byter samt vilken sorts glykol du har hällt i. Spara uppgiften med övriga bilpapper.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.