Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1160274
Köpt en gammal S70 och har lite problem med lampor som lyser. Kan nämna att bilen stått stilla i ca 3 år men motorn verkar gå bra
Har en ODB2 mätare, med bluetooth som jag försökt läsa ut felkoder med genom telefonen, men jag kan inte få någon kontakt med ODB2 mätaren.

Lampan för låg kylarvätska nivå: Nivån är lite över max strecket på expansionskärlet och om man kör motorn varm så märks det att vätskan går runt, motorn överhettas inte. Ändå lyser denna lampa fortfarande. Drog upp givaren som sitter vid kärlet, nästan längst fram vid lyserna i motorummet, och den är helt torr. Jag misstänker att det kanske ligger skit i vägen så i denna blir blöt?

Nu till frågan, hur rengör jag detta enklast? Tänkte först tappa ur att kylarvätska och sedan bara stoppa ner trägårdsslangen och spola tills vattnet blir rent.

Lampan för motorfel lyser också, då jag inte kan läsa felkoder, vad är mest troligast sönder? Gissar på någon givare.
Har även tre andra frågor:

Och så hade jag en annan fråga också angående elhissarna.
Elhissarna går lite trög och omjämt, kan man plocka isär dörrpanelen och smörja något?
#1160277
Tror nog du har blandat ihop behållarna till kylar och spolarvätska. Lyser lampan för kylarvätska så är det den övre behållaren du ska fylla på. Nivågivaren till den sitter i botten på den och kan dras loss utan att tappa ut kylvätskan. Inuti behållaren sitter en flottör som kan kladda fast i botten. Fyll på vätska och se till så flottören flyter upp och kolla om lampan slocknar.
#1160319
Kena skrev:Tror nog du har blandat ihop behållarna till kylar och spolarvätska. Lyser lampan för kylarvätska så är det den övre behållaren du ska fylla på. Nivågivaren till den sitter i botten på den och kan dras loss utan att tappa ut kylvätskan. Inuti behållaren sitter en flottör som kan kladda fast i botten. Fyll på vätska och se till så flottören flyter upp och kolla om lampan slocknar.
Aha, ja det har jag gjort isåfall. Drog ut rätt givare nu och kollade, kan inte se att den skulle vara trasig direkt. Kan inte se någon flottör, vätskan är ganska grumlig. Kan ju ta något och försöka peta i den med.

EDIT: Verkar inte få igång den. Var kan man få tag på en ny och vad kostar den? Ett beganfnat expansionskärl med sensor kostar ju inte mer än 150kr.
#1160640
Och du tittar på rätt lampa också?

Det är inte varning för spolarvätska du ser?

Men fel i nivågivaren i expansionskärlet är ju inte helt ovanligt.....

Vad är årsmodell och motortyp?

En 2,0 120hk eller 2,5 144hk bensinmotors styrsystem pratar inte med billiga universalläsare.
=Okompatibla.
Dvs:
Diesel, turbo eller 170hk tom år 98 gäller Vol-fcr med kabel till laptop.

År -99 och nyare kan funka med billig läsare för motorn.
Inte abs, ecc, srs, eller liknande. Då gäller VIDA med dice och laptop. Eller Biltemas volvo-läsare för enbart felkoder.
#1161658
Tror att givaren kostar 170kr ny på volvo och expansionskärlet runt 300kr. Vad är det för färg på varningslampan är den röd med en illustrerad kylare med fläkt så är det varningen för låg kylnivå och inget annat.
#1161761
Jag har haft 2 fel på den nivågivaren. Det ena var flottören som klibbade fast i botten så den larmade för låg nivå fast jag fyllt på. Det andra var att givaren lossnade från höljet och låg utanför behållaren så den var bara att limma ihop så funkade den igen.
#1162155
Jag tömde all kylarvätska och spolade rent och fyllde på ny. Då slocknade lampan, flottören satt troligen fast. :) Men sedan hakade jag av expansionskärlet ur sitt fäste och givaren ramlade ur sitt plasthölje utan att jag såg. Tryckte tillbaka expansionskärlet och lyckades krossa givaren samtidigt. Gick att tejpa ihop för att få den att fungera, men den lär inte varna när kylar nivån faktiskt är låg vilket ju kan vara bra om man får en läcka t ex. Får skaffa en ny helt enkelt. Arg för att man är så klantig.
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]