- ons 22 mar 2017, 19:50
#1160064
Usch då.
Kolla kablaget först.
Byt oljetryckgivare om du tvivlar på den, men.....
Annars är det oljetrycket.
Kan du konsekvent släcka lampan med motorvarv upp eller ner?
I så fall oljetrycket.
Tyvärr kan det nämligen vara så att förra ägaren/arna slarvat med oljebyten, fått dåligt oljetryck, bytt olja som inte löst problemet, och då sålt den med god min med påståendet "Nyservad" och sen skrattat hela vägen till banken.
Det är lite för stor slump att detta inträffat precis nu, tycker jag. Omöjligt? Nej.
Man kan mäta oljetrycket med ganska billiga grejer. Kolla Biltema tex..
Steg ett med konstaterat dåligt oljetryck är att ta ner tråget och kolla oljesilen till oljepumpen. (Eller en minikamera genom oljeavtappningen).
Den silen har mycket att berätta om oljeservicehistoriken.....
Dom är igenkoksade i extrema fall, som då hindrar flödet och ger tryckfall som följd..
Speciellt på tomgång, men ibland också enbart högre varv, eftersom oljan då inte hinner med genom silen.
Naturligtvis kan det vara dåliga lager också.....
Besiktningen kollar inget oljetryck eller oljelampans funktion.
Lätt att sätta ur spel för bilprovningen.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.