Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vvaallee
#1159930
Hej, köpte en Volvo V70 igår som låter och går mycket fint maskinellt men efter en hemfärd på ca. 1h flimrade oljelampans till i lätt uppförsbacke några gånger. Den var Max tänd i några sekunder åt gången. Nyservat med bra oljenivå och gick rakt igenom besiktningen för två dagar sedan!

Kan det vara något enkelt som något glapp i kontakter eller är det allvarligt?

Mvh :)
av MickeM
#1160064
Usch då.

Kolla kablaget först.
Byt oljetryckgivare om du tvivlar på den, men.....

Annars är det oljetrycket.

Kan du konsekvent släcka lampan med motorvarv upp eller ner?
I så fall oljetrycket.

Tyvärr kan det nämligen vara så att förra ägaren/arna slarvat med oljebyten, fått dåligt oljetryck, bytt olja som inte löst problemet, och då sålt den med god min med påståendet "Nyservad" och sen skrattat hela vägen till banken.

Det är lite för stor slump att detta inträffat precis nu, tycker jag. Omöjligt? Nej.

Man kan mäta oljetrycket med ganska billiga grejer. Kolla Biltema tex..

Steg ett med konstaterat dåligt oljetryck är att ta ner tråget och kolla oljesilen till oljepumpen. (Eller en minikamera genom oljeavtappningen).
Den silen har mycket att berätta om oljeservicehistoriken.....
Dom är igenkoksade i extrema fall, som då hindrar flödet och ger tryckfall som följd..
Speciellt på tomgång, men ibland också enbart högre varv, eftersom oljan då inte hinner med genom silen.

Naturligtvis kan det vara dåliga lager också.....

Besiktningen kollar inget oljetryck eller oljelampans funktion.
Lätt att sätta ur spel för bilprovningen.

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]

Bullerbyn Skickat från min SM-G970F via Ta[…]