Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Henkke
#1159608
När jag startar bilen och den är kall så startar kylfläkten och går i kanske 10 sekunder sen slutar den, men den startar inte om jag startar bilen när motorn är normaltemp.

Inga felkoder, de på Volvo gissade på att reläet är kass, men känns konstigt när den gör exakt likadant, eller är det nå inbygd säkerhetsgrej.. Ac är avslagen hela tiden.

Sökt men inte hittat någon som haft liknande.

Någon som vet vad det kan va/ eller om det är normalt?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1159619
Relä eller motortempgivare. Fläkten ska inte starta bara så där.
Fläkten startar när: Ac är igång, Hög kylvätsketemp runt 113 grader för halvfart och runt 117 för fullfart, Vid trasig motortempgivare går fläkten på halvfart hela tiden.

Ta ur reläet till kylfläkten när bilen är kall och ohm mät, mät mellan stift 30 och stift 1 eller 2 där det står OUT, det finns en bild på reläet över stiften, har du en sluten krets så är reläet skrot har du en öppen krets så är allt ok vid reläet.
Du kan även känna på reläet lägg handen på det be någon starta bilen känner du att reläet slår till så är det något som triggar igång fläkten. Känner du inget så skulle jag nog börja med att byta relä om fläkten startar utan ett kännbart klick i reläet. Detta ska du ju självklart göra med kall motor eftersom att det var då som felet uppstår. :)
Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på fö[…]

Bakfjädrar.

Jag gjorde det enkelt. Beställde bara nya fj&[…]

Säger det något särskilt att det […]

Dragonfire