- tis 21 mar 2017, 00:56
#1159596
Vi har S70 GLT 1997 och S70 2,5t 1999
1999:an går 1mil enkel resa till jobbet, men den får ändå längre 6mil resa 1gång var 4-6:vecka.
1997:an, den blir vintertid ofta stående 2veckor mellan färderna, men där blir då färderna åtminstone 6mil åt gången.
Jag har ingen möjlighet att underhållsladda, utan att plocka upp batteriet i lägenheten.
Orkar inte lossa polerna på den som står 2veckor i taget, då stereon tappar minnet på alla inställningar.
Jag kollade lite på EFB respektive AGM batterier, för bättre urladdningstålighet/snabb laddmottaglighet, men tydligen så funkar det dåligt i äldre bil pga laddsystemets uppbyggnad, kräver troligtvis högre laddspänning åtminstone.
Därefter kollade jag på Silver-kalcium batteri, men jag vet inte vad jag ska tro om det heller, eftersom jag har läst att t.o.m det kräver högre laddspänning än vad S70 lämnar.
1997:an 8000mil, lämnar 13,88 Volt på tomgång (ska tydligen vara helt OK enligt Volvo-mekaniker)
1999:an 16000mil, lämnade ikväll 13,30 Volt på tomgång (1:a gången jag mätte på den, väl lågt, men ska följa upp o se om det förändras)
Men, en CTEK -laddare ger 14,4Volt, samt kan ställas om till 14,7 Volt vid laddning av batterier som kräver den högre laddningen,
förvisso lämnar CTEK 13,6Volt i underhållsspänning, men det borde väl vara laddspänningen 14,4Volt som man jämför med generatorns laddspänning.
Så hur ska man då tolka de relativt "låga" spänningarna på generatorn, de borde väl ligga på över 14Volt åtminstone ?
1999:an går 1mil enkel resa till jobbet, men den får ändå längre 6mil resa 1gång var 4-6:vecka.
1997:an, den blir vintertid ofta stående 2veckor mellan färderna, men där blir då färderna åtminstone 6mil åt gången.
Jag har ingen möjlighet att underhållsladda, utan att plocka upp batteriet i lägenheten.
Orkar inte lossa polerna på den som står 2veckor i taget, då stereon tappar minnet på alla inställningar.
Jag kollade lite på EFB respektive AGM batterier, för bättre urladdningstålighet/snabb laddmottaglighet, men tydligen så funkar det dåligt i äldre bil pga laddsystemets uppbyggnad, kräver troligtvis högre laddspänning åtminstone.
Därefter kollade jag på Silver-kalcium batteri, men jag vet inte vad jag ska tro om det heller, eftersom jag har läst att t.o.m det kräver högre laddspänning än vad S70 lämnar.
1997:an 8000mil, lämnar 13,88 Volt på tomgång (ska tydligen vara helt OK enligt Volvo-mekaniker)
1999:an 16000mil, lämnade ikväll 13,30 Volt på tomgång (1:a gången jag mätte på den, väl lågt, men ska följa upp o se om det förändras)
Men, en CTEK -laddare ger 14,4Volt, samt kan ställas om till 14,7 Volt vid laddning av batterier som kräver den högre laddningen,
förvisso lämnar CTEK 13,6Volt i underhållsspänning, men det borde väl vara laddspänningen 14,4Volt som man jämför med generatorns laddspänning.
Så hur ska man då tolka de relativt "låga" spänningarna på generatorn, de borde väl ligga på över 14Volt åtminstone ?
S70 2,5T 193hk man 1999
S70 2,5 170hk aut 1997
S70 2,5 170hk aut 1997