Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Svanis
#1159596
Vi har S70 GLT 1997 och S70 2,5t 1999

1999:an går 1mil enkel resa till jobbet, men den får ändå längre 6mil resa 1gång var 4-6:vecka.
1997:an, den blir vintertid ofta stående 2veckor mellan färderna, men där blir då färderna åtminstone 6mil åt gången.

Jag har ingen möjlighet att underhållsladda, utan att plocka upp batteriet i lägenheten.
Orkar inte lossa polerna på den som står 2veckor i taget, då stereon tappar minnet på alla inställningar.

Jag kollade lite på EFB respektive AGM batterier, för bättre urladdningstålighet/snabb laddmottaglighet, men tydligen så funkar det dåligt i äldre bil pga laddsystemets uppbyggnad, kräver troligtvis högre laddspänning åtminstone.
Därefter kollade jag på Silver-kalcium batteri, men jag vet inte vad jag ska tro om det heller, eftersom jag har läst att t.o.m det kräver högre laddspänning än vad S70 lämnar.

1997:an 8000mil, lämnar 13,88 Volt på tomgång (ska tydligen vara helt OK enligt Volvo-mekaniker)
1999:an 16000mil, lämnade ikväll 13,30 Volt på tomgång (1:a gången jag mätte på den, väl lågt, men ska följa upp o se om det förändras)

Men, en CTEK -laddare ger 14,4Volt, samt kan ställas om till 14,7 Volt vid laddning av batterier som kräver den högre laddningen,
förvisso lämnar CTEK 13,6Volt i underhållsspänning, men det borde väl vara laddspänningen 14,4Volt som man jämför med generatorns laddspänning.
Så hur ska man då tolka de relativt "låga" spänningarna på generatorn, de borde väl ligga på över 14Volt åtminstone ?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1159606
Jag har aldrig hört att det ska vara några problem att köra med AGM-batterier i äldre bilar i praktiken. Det är nog mer ett teoretiskt problem. Jag har också flertalet gånger laddat ett AGM jag har med en gammal biltema-laddare utan problem. Även kontrollmätt vilospänningen och jämfört med tillverkarens värden och konstaterat att det blivit 100% laddat.

Och gällande laddspänning, man bör mäta spänningen med lite förhöjd tomgång för att få ut vad generatorn kan ge. Nu kommer säkert någon att säga "nej, under 14 volt laddas inte batteriet alls" men det är inte sant. Jag har flertalet gånger övervakat spänningen med en multimeter när jag använt flera olika smarta laddare. Det är endast i slutet av laddcykeln som man kommer upp i 14,4 volt. Under större delen av laddningen ligger man närmare 13 volts laddspänning. Även ett solcell-system jag använt länge där jag kan övervaka såväl laddspänning som laddström via en skärm ligger runt 13 V upp till 90 % laddningsgrad och ökar därefter upp till ca 14,4 V.

Har du problem med att batterierna laddas ur som det är nu? Äldre bensinbilar som inte har bränslevärmare brukar inte ha problem med batterier även vid kortare körning...
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1159615
Så länge det är över 13 volt så laddar batteriet men det laddar sämre än med 14 volt. Vid kall start på min så laddar generatorn på för fullt är typ uppe i 14,7 volt på tomgång, sen ju varmare generatorn blir desto mindre laddar den för att inte bli överhettad. När jag kört länge så lägger sig laddspänningen på 13,4 volt på tomgång. Samma laddar den även om jag gasar eller kör. Har en volt mätare monterad i bilen så att jag alltid ser systemspänningen.
av uffe46
#1159722
Hej laddspänning verkar okej har du problem med att dom är svårstartade ?
Som jag ser det kör du för korta sträckor för att det ska ladda batteriet ordentligt
Man drar lite längre på starten nu på vintern, lamporna på. värme fläkten på.
Man måste köra lite längre för att det ska ladda ordentligt
Köp på biltema använder dom själv för det mesta.
Vill du köpa billigt åk till bilskroten dom har säkert begangnade med 6 månaders garanti
Användarvisningsbild
av Svanis
#1159809
frasse4 skrev:Jag har aldrig hört att det ska vara några problem att köra med AGM-batterier i äldre bilar i praktiken. Det är nog mer ett teoretiskt problem. Jag har också flertalet gånger laddat ett AGM jag har med en gammal biltema-laddare utan problem. Även kontrollmätt vilospänningen och jämfört med tillverkarens värden och konstaterat att det blivit 100% laddat.

Och gällande laddspänning, man bör mäta spänningen med lite förhöjd tomgång för att få ut vad generatorn kan ge. Nu kommer säkert någon att säga "nej, under 14 volt laddas inte batteriet alls" men det är inte sant. Jag har flertalet gånger övervakat spänningen med en multimeter när jag använt flera olika smarta laddare. Det är endast i slutet av laddcykeln som man kommer upp i 14,4 volt. Under större delen av laddningen ligger man närmare 13 volts laddspänning. Även ett solcell-system jag använt länge där jag kan övervaka såväl laddspänning som laddström via en skärm ligger runt 13 V upp till 90 % laddningsgrad och ökar därefter upp till ca 14,4 V.

Har du problem med att batterierna laddas ur som det är nu? Äldre bensinbilar som inte har bränslevärmare brukar inte ha problem med batterier även vid kortare körning...
Ja det verkar så, 1997:an inköptes för 1 år sen, batteriet Energizer satt i då, klåparna hade varken skruvat åt polskorna eller satt fast batteriet.
12,56V igår eft körning, imorse 12,4V och när jag kom hem var det fortfarande 12,4V.
Skönt det iaf, att det inte sjunker än mer.
Det betyder väl typ 60% av nytt, man vet ju inte hur gammalt det är, men när den stod parkerad 10dagar så sa det bara klick o vägrade köra startmotorn. Hade tyvärr inte vett att kolla spänningen, men när jag drog på startnyckeln igen, så slocknade instrument.panelen och trippmätaren nollställdes pga strömavbrott.

1999:an det batteriet är ett OKQ8 och köptes för 3år sedan.
12,62V igår efter körning, imorse 12,3V och framme på jobbet mätte det 12,5V. Innan jag åkte hem var det nere i 12,2V men efter start så blev laddspänningen 13,82V så bättre än igår.

Tog upp 1999:ans och laddar nu med CTEK + Recondläge, så får vi se, men jag såg ett batteritest där mitt OKQ8 batteri är med och tydligen är det sämst i test så förbrukar det vatten fastän det inte går att fylla på. Hmmm?
Användarvisningsbild
av Svanis
#1159815
uffe46 skrev:Hej laddspänning verkar okej har du problem med att dom är svårstartade ?
Som jag ser det kör du för korta sträckor för att det ska ladda batteriet ordentligt
Man drar lite längre på starten nu på vintern, lamporna på. värme fläkten på.
Man måste köra lite längre för att det ska ladda ordentligt
Köp på biltema använder dom själv för det mesta.
Vill du köpa billigt åk till bilskroten dom har säkert begangnade med 6 månaders garanti
1999:an startar utan o gnälla fastän batteriet mätte 12,1V igår.
Jag har de senaste veckorna haft lite problem med C-lås förardörr, då jag fått trycka 2-3ggr innan den låses upp, tror det kan ha o göra med låg batterispänning i komb. med sliten kabelhärva vid gångjärn förardörr.

Jag har varmgarage hemma och på jobbet ca 20 grader, har haft biltemas 62Ah i 1999:an, de första 5åren då det följde med i köpet.
Biltemas verkade alltså bättre med åtminstone 5-6år, i jämförelse med OKQ8s 62Ah som är ca 3år nu, jag bytte då enbart för att jag då parkerade i kallgarage och vid -15grader, så lät det inte längre alert.
Det komiska är att Biltema batteriet, det behöll jag och stödladdat då och då, så nu när jag tog upp OKQ8s på laddning, så satte jag tillbaka Biltemabatteriet i bilen så länge, tänkte pröva köra med det imorgon, det batteriet måste väl vara 8-9år nu. :-))
Användarvisningsbild
av Svanis
#1159822
Jag har läst på om batteritester
Först var jag inne på Banner-batteri, som var bäst i ett test men dåligt i ett annat test.
Kollade på 2-3:e platserna istället, fann Tudor där, valet faller nog på ett Tudor TA640, med 640CCA på ett 64Ah batteri!

Läste på om det batteriet hos Tudor, visade sig vara optimerat för korta körningar och stadskörning med flera kallstarter.
Komisk nog säljer faktiskt OKQ8 det batteriet för 1290:- och konkurrerar då alltså med sitt eget "skräp".
Det kan det vara värt, men blir 2st i så fall alltså.

Passade även på och mäta förbrukningen ikväll, innan jag tog ur batteriet, mätte ca 0,07-0,08A den första minuten efter att först lossat kablarna, sedan gick det ned till ca 0,01-0,02A med motorhuven öppen, det verkade kvitta om larmet var på eller ej, då det visade samma A-tal.
Användarvisningsbild
av Svanis
#1159866
Förresten, är det någon som vet om de där indikeringsfönstren på batterier är något att lita på ?
Alltså de som ska byta färg

Eftersom på mitt batteri, så indikerade det Grönt även om spänningen var 12,2V.
Så vid vilket Voltantal skiftar indikeringen då, det ska ju finnas ytterligare 2st färgindikeringar enligt klistermärket.
av rid54
#1159876
Färgfönstret på batterierna är nog mer ett "till-från" - system än ett mätsystem. Såvitt jag har förstått är det en grön kula som flyter när elektrolyten har rimlig densitet (någorlunda laddat batteri) men som sjunker när det blir rejält urladdat. Svart öga = ladda pronto.
Det du kunde göra med ditt körmönster, är ju att ha ett bra, fulladdat batteri stående i bilen. Om ordinarie batteri inte klarar att dra igång bilen, koppla startkablar. Någon gång emellanåt måste "reservbatteriet" tas upp för laddning, men självurladdningen är inte så dramatisk, så det bör räcka nån gång varannan månad om det inte används jämt. En enda start drar väldigt lite av batteriets kapacitet.

Personligen tror jag inte mycket på alla dessa reklamaktiga påståenden om vad vissa batterityper är jättebra på och liknande. Kemin är likartad i de flesta, men det finns såklart finesser med vissa typer. Inga blybatterier klarar ett liv med dålig laddning, det är nog det enda man kan vara säker på. Jag brukar köpa Biltema eller OK, rimliga priser och rimlig kvalitet. Även ett jättedyrt batteri lär fara illa om inte generator/regulator är i rätt skick, så lite systemkoll då och då är nog bra (laddspänning etc).
Användarvisningsbild
av Svanis
#1160048
Biltemabatteriet kämpade tappert idag, även om det lät lite trött om startmotorn.
OKQ8 som satt på laddning över natten och hade semesterdag idag, den mätte ikväll väl mycket 12,93V och så som jag förstått så är inte hög spänning på blybatterier något bra, utan indikerar att det är något fel.

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]