- ons 15 mar 2017, 20:39
#1158267
ABS: Låter inte och känns inte i pedalen.
Vibrationer:
1. Hjul, bara originalfälgar och kvalitetsdäck. Samma med två uppsättningar sommarfälgar/däck (16") och med vinterhjulen (15"). Fast det är mer intensivt med sommardäcken.
2. Bromsskiva nav: Möjligt men lite osannolikt då navet är bytt och det hjälpte inte. Flera fälgar provade också.
3. Anliggande broms: Lutar mer och mer mot det, bak. Någon touch i så fall som inte märks vad handsnurr och ger ej heller värme. Jag bytte till Biltema-ok och relativt kort efter bytet kom problemen.
4. Stödlager/inre knutar: Bytt båda drivaxlar komplett, inkl stödlagret. Påverkade inte.
5. Bussningar bytta i fram- och bakvagn. Även dämpare och fjäderben komplett. Påverkade inte.
6. Ej AWD, det är på min Classic.
7. Motorn misständer. Inget som syns när jag loggar i VIDA men jag har faktiskt varit inne på det ändå i tankarna. Tycker inte tändspolarna blir ojämnt varma.
8. Cordfel: Provat med flera hjuluppsättningar. Påverkade inte annat än 1.
9. Provat olika lufttryck. Påverkade inte.
10. Motorfästen: Bytt momentstagen nedre främre och övre bakre samt gummiklossen till höger. Ingen påverkan. Hydrauliska kuddar ej bytta men inspekterade och det syns inget uppenbart på dem.
Själv är jag inne på något av:
A. Bakre ok enligt 3 ovan.
B. Subframebussningar. Kollade på verkstad och de ser väl OK ut. Frågan är om de ändå inte är trötta efter 17 år och 28 kmil.
C. Bränslepump: Bensinen rinner bakåt när jag parkerar i uppförsbacke. Får stå och gnugga en stund (5-10 sek) då innan den går igång. Startar alltid direkt annars. Vad jag förstått sitter backventilen i pumpen och funderar då att det kanske är något vajsing där som gör att den inte håller fullt tryck vid normal körning heller. Det kanske kan generera "misständning" enligt ovan. Eller sitter backventilen i filtret? Bytte det på en MECA-verkstad, dvs troligen inte original.
Mina vibrationer är av hyfsat låg frekvens (=3-5 per sekund) även om fallet på den perfekta asfalten enligt ovan är något av ett specialfall. De följer bilens hastighet, inte motorns varv. Slår jag av tändning och rullar på frihjul fortsätter det vibrera tills hastigheten sjunkit under 70 kmph och det talar väl emot C ovan.
MickeM skrev:Tack för mycket energi i ditt svar.sensonic skrev:gnestakalle skrev:Fel på ABS-systemet, kan vara givare eller boxen.Osannolikt att ABS är vad som felar i ditt fall.
Mvh GK
Två saker:
1. ABS låter. Du skulle också känna i bromspedalen.
2. ABS har bara en frekvens som den jobbar med. (den du känner i pedalen) Ändras vibrationernas frekvens med hastigheten?
Vibrationer är vanligen:
1. Hjulen. Ej åtskruvade, Obalans, eller vinda fälgar. Kan också vara centrumringen i plast som är skadad/saknas i ej orginal alufälgar.
2. Något klämt mellan bromsskiva-nav, alt mellan bromsskiva-fälg.
3. Anliggande broms. Mycket vanlig orsak till vibrationer på V70N. Säkert förekommande på äldre modeller också....
Ej nödvändigtvis i kombination med vinda bromsskivor.
4. Stödlagret på höger drivaxel. Även inre knutarna, men då är det rejält glapp.
5. Glappa leder eller bussningar. Även ett dåligt fjäderbenslager. (Men då bara underlätta vibrationer av annat fel, tex bromsar)
6. Stödlager på kardanaxeln. (Endast AWD)
7. Motorn misständer.
8. Cordfel i däcken. Dom är inte runda längre. Främst i lägre hastigheter. I högre farter drar centrifugalkrafen rätt dom.
9. Lufttrycket. På tok för högt, eller på tok för lågt.
10. Skadat motorfäste/n.
ABS: Låter inte och känns inte i pedalen.
Vibrationer:
1. Hjul, bara originalfälgar och kvalitetsdäck. Samma med två uppsättningar sommarfälgar/däck (16") och med vinterhjulen (15"). Fast det är mer intensivt med sommardäcken.
2. Bromsskiva nav: Möjligt men lite osannolikt då navet är bytt och det hjälpte inte. Flera fälgar provade också.
3. Anliggande broms: Lutar mer och mer mot det, bak. Någon touch i så fall som inte märks vad handsnurr och ger ej heller värme. Jag bytte till Biltema-ok och relativt kort efter bytet kom problemen.
4. Stödlager/inre knutar: Bytt båda drivaxlar komplett, inkl stödlagret. Påverkade inte.
5. Bussningar bytta i fram- och bakvagn. Även dämpare och fjäderben komplett. Påverkade inte.
6. Ej AWD, det är på min Classic.
7. Motorn misständer. Inget som syns när jag loggar i VIDA men jag har faktiskt varit inne på det ändå i tankarna. Tycker inte tändspolarna blir ojämnt varma.
8. Cordfel: Provat med flera hjuluppsättningar. Påverkade inte annat än 1.
9. Provat olika lufttryck. Påverkade inte.
10. Motorfästen: Bytt momentstagen nedre främre och övre bakre samt gummiklossen till höger. Ingen påverkan. Hydrauliska kuddar ej bytta men inspekterade och det syns inget uppenbart på dem.
Själv är jag inne på något av:
A. Bakre ok enligt 3 ovan.
B. Subframebussningar. Kollade på verkstad och de ser väl OK ut. Frågan är om de ändå inte är trötta efter 17 år och 28 kmil.
C. Bränslepump: Bensinen rinner bakåt när jag parkerar i uppförsbacke. Får stå och gnugga en stund (5-10 sek) då innan den går igång. Startar alltid direkt annars. Vad jag förstått sitter backventilen i pumpen och funderar då att det kanske är något vajsing där som gör att den inte håller fullt tryck vid normal körning heller. Det kanske kan generera "misständning" enligt ovan. Eller sitter backventilen i filtret? Bytte det på en MECA-verkstad, dvs troligen inte original.
Mina vibrationer är av hyfsat låg frekvens (=3-5 per sekund) även om fallet på den perfekta asfalten enligt ovan är något av ett specialfall. De följer bilens hastighet, inte motorns varv. Slår jag av tändning och rullar på frihjul fortsätter det vibrera tills hastigheten sjunkit under 70 kmph och det talar väl emot C ovan.