Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvokombi97
#1157112
När bilen blir varm börjar det att vibrera fram och bromsarna ligger an. En dag så stannade bilen. Jag bytte bromsbelägg o bromsok men ingen skillnad. Jag provade att koppla ur säkringen för ABS:en men då startade inte bilen. Vad är det för fel?
av volvokombi97
#1157196
Ja en V70. Jag kopplade ur en säkring för ABS en och den sitter i motorrummet. Finns det en säkring för ABS som sitter med de andra också? Eller? Den beteer sig lika som en Ford jag hade och då kopplade jag ur säkringen och då släppte broms påläggningen
Användarvisningsbild
av Perra83
#1157199
Vilket/vilka hjul är det där bromsen ligger på? Kom ihåg att du har trummor bak där det kan kärva. Då spelar det ingen roll om du bytt bromsok.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#1157503
Fel på ABS-systemet, kan vara givare eller boxen.

Mvh GK
av sensonic
#1157651
gnestakalle skrev:Fel på ABS-systemet, kan vara givare eller boxen.

Mvh GK
gnestakalle: Det här är jag superintresserad av också, kan du utveckla lite vad du varit med om? Jag har vibrationer som kommer och går, lite som trådskaparen beskriver att det oftast behöver rulla en stund innan de kommer. Har bytt OK, skivor, dämpare, bussningar etc. Ett speciellt fenomen är att bilen på vissa 80-vägar med ny fin beläggning kommer i någon gungning, har därmed fått uppfattningen att det kanske är något med ABS som ligger och pulserar. Har dragit säkringen men det har inte påverkat för mig så jag strök det rätt fort. Men inget annat funkar ju så jag är nyfiken på mer info om det du varit med om.

volvokombi97: Speca gärna din bil lite bättre så får du mer engagerade svar. Årsmodell, motor, har du bytt ut några relevanta originaldelar etc.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#1157825
Hur är frekvensen på gungningarna, är det som lite "sjögång" eller att det pulsar snabbt.

Mvh GK
av MickeM
#1158240
sensonic skrev:
gnestakalle skrev:Fel på ABS-systemet, kan vara givare eller boxen.

Mvh GK
gnestakalle: Det här är jag superintresserad av också, kan du utveckla lite vad du varit med om? Jag har vibrationer som kommer och går, lite som trådskaparen beskriver att det oftast behöver rulla en stund innan de kommer. Har bytt OK, skivor, dämpare, bussningar etc. Ett speciellt fenomen är att bilen på vissa 80-vägar med ny fin beläggning kommer i någon gungning, har därmed fått uppfattningen att det kanske är något med ABS som ligger och pulserar. Har dragit säkringen men det har inte påverkat för mig så jag strök det rätt fort. Men inget annat funkar ju så jag är nyfiken på mer info om det du varit med om.

volvokombi97: Speca gärna din bil lite bättre så får du mer engagerade svar. Årsmodell, motor, har du bytt ut några relevanta originaldelar etc.
Osannolikt att ABS är vad som felar i ditt fall.
Två saker:
1. ABS låter. Du skulle också känna i bromspedalen.
2. ABS har bara en frekvens som den jobbar med. (den du känner i pedalen) Ändras vibrationernas frekvens med hastigheten?

Vibrationer är vanligen:
1. Hjulen. Ej åtskruvade, Obalans, eller vinda fälgar. Kan också vara centrumringen i plast som är skadad/saknas i ej orginal alufälgar.
2. Något klämt mellan bromsskiva-nav, alt mellan bromsskiva-fälg.
3. Anliggande broms. Mycket vanlig orsak till vibrationer på V70N. Säkert förekommande på äldre modeller också....
Ej nödvändigtvis i kombination med vinda bromsskivor.
4. Stödlagret på höger drivaxel. Även inre knutarna, men då är det rejält glapp.
5. Glappa leder eller bussningar. Även ett dåligt fjäderbenslager. (Men då bara underlätta vibrationer av annat fel, tex bromsar)
6. Stödlager på kardanaxeln. (Endast AWD)
7. Motorn misständer.
8. Cordfel i däcken. Dom är inte runda längre. Främst i lägre hastigheter. I högre farter drar centrifugalkrafen rätt dom.
9. Lufttrycket. På tok för högt, eller på tok för lågt.
10. Skadat motorfäste/n.
av sensonic
#1158260
gnestakalle skrev:Hur är frekvensen på gungningarna, är det som lite "sjögång" eller att det pulsar snabbt.

Mvh GK
Hej, sjögång. Kanske drygt en gungcykel per sekund.

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]