Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1156831
Fick svar från Autotech idag, de hade läst ur med VOL-FCR samt en felkodsläsare till och bilen lämnar inga felkoder. Tillbaka till ruta ett då.. fan!

De hade inte tid att kolla på den idag men misstänker något på tändningssidan....

Någon som har en ide? Eller ska man bara börja byta tändspole, säkring... etc
#1157078
Ja kolla över tändningen, förmodligen fördelare och rotorn eller tändspolen eftersom att bilen inte startar alls. Ditt styrsystem i bilen antar hela tiden att tändningsgrejerna är ok vilket är en möjlig orsak till varför inte felkod sätts.
#1157085
Det en motor behöver för att tända är syre,bränsle och värme. Syre kan du väl utgå från att det finns, räcker med lite för att den ska tända till ivf. Bränsle fanns ju fram till stiften, det hade du kollat. Kvar är då värme som kommer från stiften. Tänder den dåligt eller inte alls på en cylinder borde felet vara mellan fördelaren och stiften och tänder den inte alls så borde felet vara före fördelaren eller i fördelaren.
Tycker det var lite dåligt av verkstaden att inte hjälpa dej men du kanske bara bad dem läsa ut felkoder och de gjorde det du bad om.
#1157161
Jag bad egentligen bara verkstaden att läsa ur felkoder å de kollade inte bara det utan även att bränslet kom fram, så ingen skugga på de. De hade inte tid med mer och talade om det innan.

Har en polare som är en jävel på att skruva som kommer ner imorn å hjälper mig, han är övertygad precis som ni att det är på tändingssidan å har skruvat ner samtliga delar som kan tänkas fela från en v70 som han har, så förhoppningsvis får jag fart på femman imorn.

Tack alla som svarat, återkommer hur det gick.
#1157490
Skruvat lite idag, var en del fukt (kondens) i fördelningslocket samt rotorn såg slut ut. Båda byttes då även locket hade ett skadat stift. Bilen drog igång direkt å starta jätte fint MEN...

...så klart ett men. Efter någon km körning så började han gå sämre, allt togs isär igen. Problemet med bilen lokaliserat, han läcker vid packboxen/oljetätningsringen vid kamaxemn å han trycker vatten/bildas kondens i rotorn å kåpan. Ser ut som oljetätningsringen vid kamaxeln är boven. Han srartar nu men går på 4 cylindrar.

Får vi se om ny ring ger ett förlängt liv.
#1157596
Lucif3r skrev:fixa ny packning och gör rent fördelaren och rotorn ordentligt så kommer den nog gå bra sen :-)-)
Jag tror/hoppas också det :)

Såg ut lite som problemet han hade i den här tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=92023

Beter sig likadant, han startar ju nu med nya delar men går på 4 cylindrar. Ska hämta en ny packning på volvo så får vi se om det gör susen.
#1158199
Nu sitter den nya packningen, köpte original.oljeyätningsring från volvo. Då han har stått ett par dagar så var det som innan, han gick fint på alla 5 och jag hoppas på ett avslut med allt elände men ta mig fan efter en srunds körning så började han gå 3-4... HELVETE!! Jag börjar bli riktigt trött å less på biljäveln..!

Vad fan kan det vara nu då!? :(
#1158360
Kolla fördelaren igen, är det blöt igen så har du förmodligen en tät vevhusventilation som skjuter iväg packboxen. Vevhusventilationen kollas genom att du låter motorn gå på tomgång och drar upp oljestickan, bolmar det upp rök så är vevhusventilationen tät. Enklaste är att kolla när motorn är varm.
#1158826
Tänkte också först att det kunde vara den, men nu ryker han ordentligt vitt å det trycks även in olja i expansionskärlet. Med högsta sannolikhet så har topplockspackningen gett sig.

Har bogserat bilen till en polare som har lift å stort garage.

Toppen kommer tas av å undersökas. Har beställt ny topplocks, topplocksbultar, tätningsringar, kamremssats med vattenpump.
XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, […]

Alla seriösa biltjuvar vet också att d[…]

Lös motorlampan och visade det nån felk[…]

Hej! Jag har en Volvo XC90 3,2 aut 2007 (facelift)[…]