Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1155332
Hej,

Har ett fruktansvärt irriterande problem som jag hoppas någon har tips på.

Bil: Volvo S70 2,3l T5 manuell, -1997

Bränslepumpen dog för 2v sedan och bilen hackade och hostade innan han till slut dog. Hörde då inget ljud från pumpen så jag misstänkte den direkt. Bytte pumpen och körde bilen i 10s på tändningen 3ggr och den 3:e gången startade jag bilen och den gick igång direkt och gick fint på tomgången. Stod i några minuter innan jag skulle ta en sväng i kvarteret då den dog igen efter ca 200m, jag märkte direkt jag försökte växla till 2:an så började han rycka och jävlas.

I helgen bytte jag även bränslefiltret, utan något resultat. Reläet till bränslepumpen är inte bytt men jag hör pumpen starta och stängas av när jag vrider på tändningen så jag utgår från att det fungerar. Finns också en ventil vid fuel railen och när tändningen är på och jag trycker in den (se bild, röd cirkel) så sprutar det ut bränsle, så det kan inte vara stopp på vägen.

Är det någon som har några tips? Jag förstår verkligen inte vad som kan vara problemet.

Tack!
Bilagor
s70_bränsle_ventil.jpg
s70_bränsle_ventil.jpg (184.53 KiB) Visad 1167 gånger
Senast redigerad av 1 Dragar, redigerad totalt 0 gånger.
#1155339
Eftersom att du har bränsle fram så borde det ju inte vara stopp på vägen fram till fuel-railen. Felkoder hade varit bra att ha så man kan börja någonstans annars är risken ganska stor att man börjar att gissa sig till felet och byter en massa onödiga prylar. Annars så skulle jag nog börja med att byta bränslereläet inte ovanligt att dom ger upp när dom börjar bli till åren.
#1155352
DayDreamer skrev:Eftersom att du har bränsle fram så borde det ju inte vara stopp på vägen fram till fuel-railen. Felkoder hade varit bra att ha så man kan börja någonstans annars är risken ganska stor att man börjar att gissa sig till felet och byter en massa onödiga prylar. Annars så skulle jag nog börja med att byta bränslereläet inte ovanligt att dom ger upp när dom börjar bli till åren.
Jag har fått tag i en som har VIDA så att jag kan förhoppningsvis få fram en felkod som kan peka mig i rätt riktigt för nu är det lite som det säger helt jävla hopplöst, det kan vara precis vad som helst och det är jävligt frustrerande.
Men tror du reläet kan vara kasst ändå? För jag har som sagt bränsletryck vid fuel-railen och jag hör pumpen gå igång när jag vrider tändningen så då borde väl reläet vara ok? Men ingen skulle vara gladare än jag om det är ett relä som behöver bytas för att den ska starta igen.

Tack för svar!
#1155398
Lucif3r skrev:-97or läses med vol-fcr, VIDA fungerar inte.
Kan vara reläet, och kan vara något helt annat som inte har ett dugg med bränslet att göra. Har du kollat över tänndelarna? dessa glöms gärna bort på dessa bilar...
Ok, får dubbelkolla vilket verktyg han hade.
Har inte kollat tänddelarna, min spontana tanke var om ett stift eller en tändspole eller ev en spridare inte var ok så borde han iaf starta även om han inte går på alla fem men den vägrar och man blir lite uppgiven
#1155457
Reläet, eller reläer i allmänhet kan fungera ett tag för att lägga av när de blir varma. Reläet i våra Volvosar kan man bryta isär och kolla kontaktytor om de är brända och ger dålig kontakt, byt isåfall om du vill ha ett som du kan lita på. Sedan kan man kolla lödningar i dem om de släppt och isåfall löda om dem men har man inte tillgång till lödkolv så är det väl enklast att byta reläet. Har varit några genom åren här som haft samma problem som du och många kom fram till att boven varit reläet.
#1155695
Kena skrev:Reläet, eller reläer i allmänhet kan fungera ett tag för att lägga av när de blir varma. Reläet i våra Volvosar kan man bryta isär och kolla kontaktytor om de är brända och ger dålig kontakt, byt isåfall om du vill ha ett som du kan lita på. Sedan kan man kolla lödningar i dem om de släppt och isåfall löda om dem men har man inte tillgång till lödkolv så är det väl enklast att byta reläet. Har varit några genom åren här som haft samma problem som du och många kom fram till att boven varit reläet.
Man skulle kunna vara på den säkra sidan och byta reläet, är inte många kr det rör sig om. Vet du om det finns et separat för tändningen med så som det finns för bränslepumpen?
Ska försöka få ut felkoder för att se om det ger en indikation.

Det som händer är att den tvekar på[…]

Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag uppt&[…]

Hej allesammans, har en Volvo V70 från 2016 […]

Jag ska byta kamrem på min v70 05. När […]