- tor 18 maj 2017, 22:11
#1173848
Shit vad tiden flyger iväg! Känns som om det var typ 2 veckor sen jag ställde första frågan.
Åter till problematiken. Locket till exp.kärlet är nu bytt, men problemet kvarstår. Dock så ser man tydligt nu att den släpper ut övertrycket som uppstår.
Det jag märkte nu häromdagen var att, när jag skulle ta bilen till jobbet, så kollade jag nivån i kärlet innan jag åkte iväg. Den var väldigt låg, bilen larmade för det, så jag fyllde upp med lite färdigblandad kylvätska till halvfullt.
Körde mina 2 mil till jobbet och kollade sen nivån igen när jag var framme.
Den var då rejält mycket högre, så öppnade locket, med rejäla handskar på, och det fullkomligt vräkte ut vätska.
Så mycket, att det återigen var för lite när det var dags att åka hem.
Med andra ord, så fanns vätska i systemet, men inte i tanken.
Så frågan är om det är så enkelt, så att det är termostaten som ställer till med detta?
För direkt motorn blivit varm, så stiger ju uppenbarligen nivån, för att sen sjunka undan när den kallnat.
Är ju säkerligen runt 10 år sen jag bytte den. Sitter en från biltema i nu.
Byte kommer det ju bli ändå, men är väldigt problemlösarorienterad. :D
Känner att jag inte har full koll på kylssystemets flödesriktning bara.
Volvo S70 2.5T-99 (ATM steg 1)
Volvo V60 T3-12 (BSR steg 1)