Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TobbeViktor
#1154629
Har en S70-99 2,5T som emellanåt larmar för låg nivå kylsystem. Kollar då expansionskärlet, och mycket riktigt så är det låg nivå.
När jag sen släpper trycket genom att lossa locket, så stiger nivån snabbt till max, precis där det ska vara.
Känns som om det blir för högt tryck i systemet.

Har inte supermycket erfarenhet av kylsystemet, mer än byte av termostat och kylare, slangar mm.
Kan det vara så enkelt att locket till expansionskärlet inte släpper ut eventuellt övertryck?
Kan locken bli dåliga?
Har även läst nånstans om slangar som expanderar för mycket. Antar att gummit mjuknar?

Nån som haft samma bekymmer?
av TobbeViktor
#1154809
Men kommer ett kasst lock att ge de symptomen som jag har, med att den verkar trycka ner vattnet?
av MickeM
#1154832
Mja, svårt att säga.
Men helt klart ska inte lufttrycket kunna bli så högt att detta sker om allt är rätt.
Locket är ju billigt....

Men visst KAN det vara luft från kompressionen som kommer in, men detta skulle inte ske ändå, tycker jag.
Snarare trycka ur sig vattnet....
av TobbeViktor
#1154887
Fast detta uppstår nog av att trycket ökar med värmen. Antar att eventuellt övertryck aldrig kommer ut.
Får testa att byta locket då helt enkelt.
Användarvisningsbild
av js1
#1156018
Kylsystemet skall vara trycksatt när motorn är driftsvarm. Nivån ska kollas och ev fyllas på med kall motor.
av NilsO
#1156053
Ja, övertrycket ska inte släppas ut. Normalt så öppnas övertrycksventilen i locket aldrig. Den är bara en säkerhetsventil ifall något annat går sönder.

Så om trycket verkligen blir för stort, dvs över det tillåtna 1.5 bar, så måste det både vara fel på locket, och något annat fel som gör att trycket blir för stort.

Den vanligaste anledningen till att det blir som du beskriver är att det finns luftfickor någonstans. Vilket i sin tur kan bero på att systemet läcker någonstans, att någon slang är veckad eller ikläm. Eller att motorn trycker ut avgaser i kylsystemet. Jag vet inte vilket som är vanligast på de motorerna, men avgaser i kylsystemet går ganska enkelt att utesluta genom att låta en verkstad undersöka (de kan mäta om det finns kolväten).
Användarvisningsbild
av lennarte
#1156245
Lucif3r skrev:Det vanligaste med lock-fel är dock att den släpper trycket för tidigt, t ex vid 1bar istället för 1.5, vilket då gör att bilen kommer bli att koka.
Är det verkligen så högt tryck som 1,5 bar på locken??? Låter mycket tycker jag. Har liknande problem på min 745-a. Fyller man den kall till max så försvinner det (efter några dagar) så behållaren är tom, eller nästan tom. när motorn sedan svalnar kommer nivån upp till en (eller 2) cm under min. strecket. Så har det varit i flera år och det försvinner inte mer än så. Nivån är alltså konstant, men för låg. Har ett grönt lock från en S80 på skroten.
av NilsO
#1156261
Säkerhetsventilen brukar öppna vid 1.5 bar = 150 kPa på äldre Volvo. Ofta står det på själva locket.

Men som sagt är den just en säkerhetsventil, och den är antagligen inte jättenoggrann. Det behöver den inte vara eftersom den bara ska öppna i nödfall. Trycket är normalt ganska mycket lägre än så.

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]