Sida 1 av 3

Högt tryck kylsystem?

Postat: fre 03 mar 2017, 23:35
av TobbeViktor
Har en S70-99 2,5T som emellanåt larmar för låg nivå kylsystem. Kollar då expansionskärlet, och mycket riktigt så är det låg nivå.
När jag sen släpper trycket genom att lossa locket, så stiger nivån snabbt till max, precis där det ska vara.
Känns som om det blir för högt tryck i systemet.

Har inte supermycket erfarenhet av kylsystemet, mer än byte av termostat och kylare, slangar mm.
Kan det vara så enkelt att locket till expansionskärlet inte släpper ut eventuellt övertryck?
Kan locken bli dåliga?
Har även läst nånstans om slangar som expanderar för mycket. Antar att gummit mjuknar?

Nån som haft samma bekymmer?

Re: Högt tryck kylsystem?

Postat: lör 04 mar 2017, 06:47
av Lucif3r
Locken kan och kommer bli dåliga ja. Det är så att säga slitagedelar.

Re: Högt tryck kylsystem?

Postat: lör 04 mar 2017, 17:17
av TobbeViktor
Men kommer ett kasst lock att ge de symptomen som jag har, med att den verkar trycka ner vattnet?

Re: Högt tryck kylsystem?

Postat: lör 04 mar 2017, 19:24
av MickeM
Mja, svårt att säga.
Men helt klart ska inte lufttrycket kunna bli så högt att detta sker om allt är rätt.
Locket är ju billigt....

Men visst KAN det vara luft från kompressionen som kommer in, men detta skulle inte ske ändå, tycker jag.
Snarare trycka ur sig vattnet....

Re: Högt tryck kylsystem?

Postat: lör 04 mar 2017, 23:13
av TobbeViktor
Fast detta uppstår nog av att trycket ökar med värmen. Antar att eventuellt övertryck aldrig kommer ut.
Får testa att byta locket då helt enkelt.

Re: Högt tryck kylsystem?

Postat: tis 07 mar 2017, 21:49
av js1
Kylsystemet skall vara trycksatt när motorn är driftsvarm. Nivån ska kollas och ev fyllas på med kall motor.

Re: Högt tryck kylsystem?

Postat: tis 07 mar 2017, 23:14
av NilsO
Ja, övertrycket ska inte släppas ut. Normalt så öppnas övertrycksventilen i locket aldrig. Den är bara en säkerhetsventil ifall något annat går sönder.

Så om trycket verkligen blir för stort, dvs över det tillåtna 1.5 bar, så måste det både vara fel på locket, och något annat fel som gör att trycket blir för stort.

Den vanligaste anledningen till att det blir som du beskriver är att det finns luftfickor någonstans. Vilket i sin tur kan bero på att systemet läcker någonstans, att någon slang är veckad eller ikläm. Eller att motorn trycker ut avgaser i kylsystemet. Jag vet inte vilket som är vanligast på de motorerna, men avgaser i kylsystemet går ganska enkelt att utesluta genom att låta en verkstad undersöka (de kan mäta om det finns kolväten).

Re: Högt tryck kylsystem?

Postat: ons 08 mar 2017, 12:58
av Lucif3r
Det vanligaste med lock-fel är dock att den släpper trycket för tidigt, t ex vid 1bar istället för 1.5, vilket då gör att bilen kommer bli att koka.

Re: Högt tryck kylsystem?

Postat: ons 08 mar 2017, 15:42
av lennarte
Lucif3r skrev:Det vanligaste med lock-fel är dock att den släpper trycket för tidigt, t ex vid 1bar istället för 1.5, vilket då gör att bilen kommer bli att koka.
Är det verkligen så högt tryck som 1,5 bar på locken??? Låter mycket tycker jag. Har liknande problem på min 745-a. Fyller man den kall till max så försvinner det (efter några dagar) så behållaren är tom, eller nästan tom. när motorn sedan svalnar kommer nivån upp till en (eller 2) cm under min. strecket. Så har det varit i flera år och det försvinner inte mer än så. Nivån är alltså konstant, men för låg. Har ett grönt lock från en S80 på skroten.

Re: Högt tryck kylsystem?

Postat: ons 08 mar 2017, 16:36
av NilsO
Säkerhetsventilen brukar öppna vid 1.5 bar = 150 kPa på äldre Volvo. Ofta står det på själva locket.

Men som sagt är den just en säkerhetsventil, och den är antagligen inte jättenoggrann. Det behöver den inte vara eftersom den bara ska öppna i nödfall. Trycket är normalt ganska mycket lägre än så.