Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av koffen
#1149964
Tänkte lacka "topplocket"/ventilkåpan på motorn i bilens färg. Något speciellt att tänka på? De är väl limmade om jag inte missminner mig. Är det bara att skruva loss, blästra, lacka och montera tillbaka eller är det något som måste bytas?
#1149969
Carriern är limmad och sitter dessutom med 38(?) bultar som ska momentdras vid montering. När du lossar den kommer kammarna att följa med eftersom "kåpan" håller ner dem. Så kamremmen lär ju tas bort också. Det finns verktyg som bör användas för att inte orsaka skador i toppen under detta jobb, men det går att klara sig ändå om man har lite tur och är metodisk.
av Rådlös
#1150016
Bara som en liten upplysning: Aluminium är inte det lättaste materialet att lacka. T.ex i båtsammanhang när man skall lacka utombordsmotorer är det ett absolut krav att man tar bort all eventuell befintlig färg (eller annan ytbehandling) och sedan grundar med en etsande primer om färgen skall sitta kvar. Samma sak gäller Aquamaticdrev. Ser ut som en grön/gul lasyrfärg, ungefär och kostar uppåt 500 kr för en liter. Det är en tvåkomponentsfärg som skall blandas till och målas inom en viss tid. Dessutom övermålas inom en viss tid därefter. Täcklacken skall dessutom vara av en viss typ. Det duger inte med vilken "Servalack" som helst!

Men är det som robinb3rgsten frågar så är du i en helt annan, billigare situation. :wink:
av koffen
#1150034
Det är inte bara plastkåpan som ska lackas, utan carriern också, så många skruvar blir det. Om jag förstått det hela rätt kommer kamremmen att "tilta" kamaxlarna vid demontering och det är där jag är lite orolig att det blir skador eller att remmen kuggar eller släpper. Men det kanske inte är någon risk? Finns det specialverktyg som håller kammarna på plats? Jag har plockat isär och monterat en sådan motor komplett tidigare men det var 20 år sedan så minnet sviker. ;)
#1150064
Verktygen som finns är till för att få carriern att lyftas rakt uppåt. Kammarna kommer att vilja försöka ta sig upp ur underdelen lite vinklat eftersom ventilerna trycker mot kammarna. Men exakt hur beror ju på vart dem är i sin rotation, och det kan leda till skador på både kammar och själva toppen runt kammarna axiallagring. Kamremmen måste bort för att inte öka skaderisken ytterligare innan man tar bort carriern.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1150156
Det som händer, eller kan hända, om man tar bort kamkåpan utan rätt verktyg är att kåpan kan "smälla upp" på ena sidan och gå sönder. Det ligger ett relativt hårt tryck mot den, plus att den sitter fast rätt duktigt. Så lossnar bara ena änden så blir det snebyrtning, och kåpan kan gå sönder. Även kammarna kan ta stryk om det vill sig illa

Kamaxlarna ska låsas fast i kåpan i båda ändarna, så dom följer med kåpan rakt upp och inte snedbryts. Det är rätt rätt stort jobb att lyfta kamkåpan, inget jag skulle göra bara för att svätta lite färg på det...
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]