Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av thorsens
#1147030
hej! har haft ett irriterande klonkande ljud från vänster bak på min volvo 850 sedan när man åkte över små ojämnheter i vägen. har kollat bussningar och stötdämpare och bytt övre stötdämparfäste, men det vart inte bättre. nu när jag hade bilen på pallbockar och vickade på däcket (tio i två greppet) så märks ett glapp och ett metalliskt ljud. glappet märks också när bilen är nedsänkt och man ska dra åt hjulbultarna. kan det vara hjullagret? hittar inget annat fel. om någon har en aning om vad felet är så blir jag glad. mvh c-g
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1147053
Va kanske lite otydlig, ursäkta!
Syftade på inre bussningen till bakvagnen, om den släpper så glappar hjulen ordentligt.
Hur glappar det och var, är det bara själva hjulet eller mer?
Om det bara är vid hjulet så är det hjullagret utan tvekan.
av thorsens
#1147068
hej igen! det är bara hjulet som glappar, märks också mycket väl när man drar åt hjulbultarna, blir liksom ett glapp då också. hälsningar c-g
Användarvisningsbild
av taxi
#1147095
Hissa upp bilen och ryck och bänd i tvärstagen. Och hjulet förstås. Då ser du nog exakt vad som glappar så du inte byter lager/nav i onödan.
av thorsens
#1147103
upphissad och med handbromsen dragen, känns ett glapp när man vrider på hjulet typ som att ratta vänster och höger. samt ett glapp och ett metalliskt ljud när man vickar lite med händerna i tio i två läget. ej något fel på dämparen, har bytt stötdämparfäste och hittar inget annat fel. detta gäller vänster bakhjul på volvo 850-95 sedan. (glappet märks också när man ska dra åt hjulbultarna.) tacksam för mer hjälp, så man inte köper hjullager i onödan. mvh c-g
av intruder1400
#1147436
Det är väl normalt ! Vickar du som du gör med ratten så är det handbromsbackarna som låter !
Hjullager brukar man kolla med bilen upphissad o vicka mot o ifrån dig !
Klonkande ljud tippar jag på någon bussning
av MickeM
#1147949
Det beskrivs ett klockrent hjullagerglapp.
Glapp i alla ledder, och bara hjulet.

Glapp i VRID-riktning på hissat hjul, med handbroms åt, är normalt.

Elevate your dating game with the top site for has[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]