Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1146779
Jag har en V70 modell -99. Måste fylla på olja för nivån är låg och det vibrerar om ratten.

I manualen som jag har står det Pentosin CHF II S. Som jag förstått är denna grön. Innan jag åkte iväg skulle jag bara dubbelkolla färgen men ser då att färgen är röd! Hur gör jag nu? Är det 100% säkert jag ska ha nån annan olja då, ATF nånting? Eller kan det ändå vara CHF? Blir osäker för tidigare ägare har alltid servat bilen "rätt" men ändå stämmer det inte enligt manualen. Locket i bilen är gult med svart text, inte nån grön/röd jag läst en del har.



En annan fundering. Det står CHF II S i manualen, är det en felskrivning? För hittar bara 11 S, inte II eller 2 S när jag googlar. Nu kanske jag inte ska ha den men undrar ändå.
#1147099
Nu har jag fyllt på med ATF röd från okq8. Blev en otrolig skillnad direkt.

MEN jag är fortfarande osäker på färgen! Jag tycker färgen är mer mot oranga hållet än röda, och nya olja är mer år rosa hållet. Oljan kan ju va lite missfärgan men Packningen är också mer orange än röd. Så absolut inte grön. Men inte kan väl min bil va anpassad för typ Citroens oranga olja? Finns ju en risk jag blandat oljor nu... vad tror ni? Se bilderna:
Bilagor
IMG_4472.PNG
IMG_4472.PNG (1.17 MiB) Visad 4125 gånger
IMG_4473.PNG
IMG_4473.PNG (1.2 MiB) Visad 4128 gånger
av rid54
#1147109
Hm. Vore det inte enklast i detta läge att tömma systemet och fylla med rätt olja (enligt specen, inte färgen...) och ha en liter kvar i beredskap för kommande behov? Färgen som sådan är nog valfri från producentens sida, dvs de kan hälla i vad de tycker för att få en snygg färg, men oljans egenskaper sitter inte i färgen. Sedan har det nog funnits nån form av signalvärde i olika färger, men det kan man nog inte lita på idag. (typ att Citroëns LHM en gång i tiden var den enda illgröna vätskan till personbilar förutom glykol)
#1147114
Röd eller Grön olja kan du ha i systemet, är du osäker töm systemet och fyll i rätt alltså den gröna oljan för bilar 99- går med röd också men den gröna oljan är enligt specifikationen mer lätt flytande i låga temperaturer och bilar från 99 kom med grön servo olja ifyllt från fabriken.

Oljan blir väl lite missfärgad efter åren.
#1147169
Nu har jag hittar gamla papper från 2013 där de bytte pump-styrväxel samt servocylinder, där det även köpts ATF Multiveicl (VX 95200678). Borde inte detta vara styrservoolja det är ämnat för med tankte på reservdelarna?

Såna fall har ATF antagligen använts tidigare! Allt lugnt då? Eller kan det bli fel ändå? Helsyntet verkar den vara, men jag är osäker på om OKQ8 ATF dexron II/III är helsyntet. Svårt hitta info men hittade att den låg under kategori mineral.

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska […]