Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Smile
#1146689
Min 850 -95 läcker motorolja någonstans i bakkant av motorn. Har bytt bakre ramlagertätning två gånger utan framgång. Förövrigt är motorn helt tät.
Jag kan inte hitta något annat bakom svänghjulet som skulle kunna läcka olja.
Är det någon som har en ide var denna olja kan komma ifrån??
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1146696
Du är helt 100 på att oljan inte kommer från någon av packboxarna till kamaxlarna? Eller vevhusventilationen? Oljestickan? Oljereturen på turbon om du har en sån kan läka. Men kommer det olja ur hålet i skarven mellan motor och låda så lär det vara packboxen om det inte är gammal olja som rinner ner för att det inte blivit rengjort bakom svänghjulet och i kopplingskåpan
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1146700
Är det en turbo? Oljereturen till just turbon behöver inte vara tät för att man monterat 1 ny tätningsring, ofta behövs det 2st för att det ska bli tätt. Kan ibland se ut som bakre vevaxeltätning.
av Smile
#1146798
Min 850 är utan turbo. Motor läcker bara under mellan motor/låda. Jag gör alltid rent vevhusvent vid service och den har aldrig varit tät förut. Det var någon som nämnde för mej att bultarna till svänghjulet måste vara tätade med gängtätning, annars kan olja läcka ut genom gängan. Hur mycket sanning är det? Har någon hört liknande påstående? Jag kunde inte se att gängan i änden av veven var genomgående på min bil.
av LOB
#1146870
Smile skrev:Min 850 är utan turbo. Motor läcker bara under mellan motor/låda. Jag gör alltid rent vevhusvent vid service och den har aldrig varit tät förut. Det var någon som nämnde för mej att bultarna till svänghjulet måste vara tätade med gängtätning, annars kan olja läcka ut genom gängan. Hur mycket sanning är det? Har någon hört liknande påstående? Jag kunde inte se att gängan i änden av veven var genomgående på min bil.
"Jag gör alltid rent vevhusvent vid service"

Demonterat du innsug etc 1-2 ggr per år? Vad menar du med att du gör rent vevhusvent?
av MickeM
#1146987
Det kan ju läcka ifrån växellådans ingående axel också. Dvs det är växellådsolja du ser under.
Även bromsvätskeläckage ifrån slavcylindern.....
XC70 - S80 och XC90 i ett?

XC60 T6 med 10mil om dagen låter dyrt. XC70 […]

Peking

Vågar jag köra?

Idag har två lampor börjat lysa. De lys[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]