Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1160961
Den slangen var bland det första jag kollade.
Iallafall så tog jag bort insuget och kollade vevhusventilation som var ren och fin, bytte alla packningar, oringar och slangar. Vid uppstart så pendlar tomgången fortfarande och svart rök där bak. Då provade jag att klämma åt slangen till tomgångsmotorn för att kontrollera den pendlande tomgången och det fungerade. Kan tomgångsmotorn (som är rengjord) skicka signaler så systemet skickar på mycket bensin så den svartryker?
#1161142
Noveda skrev:Den slangen var bland det första jag kollade.
Iallafall så tog jag bort insuget och kollade vevhusventilation som var ren och fin, bytte alla packningar, oringar och slangar. Vid uppstart så pendlar tomgången fortfarande och svart rök där bak. Då provade jag att klämma åt slangen till tomgångsmotorn för att kontrollera den pendlande tomgången och det fungerade. Kan tomgångsmotorn (som är rengjord) skicka signaler så systemet skickar på mycket bensin så den svartryker?
Nej tomgångsmotorn är bara en dum ventil som styrs av din ECU.
#1164961
Idag skulle jag flytta på bilen efter att den har stått i en vecka drygt.. Med batteriet bortkopplat. Bilen startar som vanligt och går perfekt i ca 6-7 min(förut ca 3min) sen pendlar tomgången så pass mycket så den dör med svart rök där bak. Mycket märkligt! Idéerna är slut och orken!

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]