Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1146521
GoKväll! Nu ger jag upp! Ligger i soffan med ett glas Rom och har gett upp för ikväll.
Jag har problem med att bilen går fett och tomgången pendlar mellan ca 100-1500 varv och en svart rök där bak.
Om jag nollar fel koden 1-1-2 så startar bilen som vanligt och går perfekt i ca 3-5 min där efter så börjar den jävlas. Motorlampan brukar tändas efter ett tag, men ibland hinner man köra några mil innan den tänds. I övrigt så går bilen att köra å startar lätt, men den drar nästan 2 liter milen.
Det som jag har gjort är.. Kontroll av alla vacumslangar.
Bytt luftfilter (Biltema).
Bytt tempgivare på termostathuset. (Mekonomen).
Bytt air temp sensor på luftintaget. (Mekonomen).
Bytt stift, kablar, rotor, fördelarlock. (Volvo orginal).
Bytt Spjällägesgivare (Skruvat).
Byt relä/givarna som sitter uppe på kylaren(begagnade)?
Rengjort spjällhus och tomgångsmotor.
Rengjort/kontrollerat kablar å kontakter.
Sprayat startgas på spridarna.
Vad tror ni?
Senast redigerad av 1 Noveda, redigerad totalt 0 gånger.
#1146577
Lambdasond kanske? När du rensar felkoderna och startar bilen, börjar den efter 3-5 minuter att gå dåligt direkt eller blir det successivt sämre under några minuter tills den börjar gå riktigt fett? Tänker om lambdasonden är trasig så den säger att motorn går magert och motorstyr då ökar på bränslemängden hela tiden tills adaptionen slår i taket?
#1146585
Den går dåligt direkt ca 3-5 min. Jag provade även att starta och åka iväg för att prova.. Den gick helt problem fritt ca 6-7 km (hårdkörning) därefter började tomgången att pendla, och ibland så lågt så den tjuvstannar. Mina tankar går även till lambda sonden..
#1146620
Tror inte att sonden kan reglera så mycket så att det blir svart rök :???: min slog ju i taket tack vare avgasläkage vid grenröret men inte märkte man något direkt på tomgången att bilen gick fett. Kan det vara någon spridare som är defekt och står och läcker? Men konstigt i så fall att det börjar efter ett tag.
#1146679
DayDreamer skrev:Tror inte att sonden kan reglera så mycket så att det blir svart rök :???: min slog ju i taket tack vare avgasläkage vid grenröret men inte märkte man något direkt på tomgången att bilen gick fett. Kan det vara någon spridare som är defekt och står och läcker? Men konstigt i så fall att det börjar efter ett tag.
Min främre sond gjorde att motorstyret ökade på så mycket soppa så att tomgången blev kass och den rök svart. Efter att man rensade felkoderna så funkade den tills den gick in i closed loop och sen kunde man se hur adaptionen skenade iväg i VIDA. Vill man utesluta sonden kan TS prova att rycka kontakten till lambdan och sedan ta bort felkoderna (rensar adaptionerna). Kommer inte felet tillbaka så är sonden med största sannolikhet kass.
#1146989
Noveda skrev:Bränsletryck kan jag ej kolla för tillfället. Men bilen går som hejsan i det övre registret, så tryck finns.
Ja, men det är vid hård körning du SKA ha högt bränsletryck.
Det skall vara lägre på bla tomgång.

Du har en vakuumventil vid tankreturen på spridarröret som reglerar det.
Tomgång och motorbroms ger bra vakuum = ventil öppen = lägre bränsletryck.
Full, eller mycket gas, ger dåligt vakuum = ventil stänger = bränsletrycket ökar.

För högt bränsleryck ger fetare blandning.

Med bortkopplad lamda går bilen i nödläge = halvbra som bäst, men borde ändå ha skaplig tomgång.
Om den inte surar och krånglar då, kan det vara lamdan.
Fortsätter det, borde det vara bränsletryck eller spridare.

Men köp för bövelen ingen svindyr lamdasond lite på chans, innan du åtminstone kollat felkoderna!
Universalsonder = skräp! Pengar i sjön!

Är B5244SG annorlunda än en B5244S f&oum[…]

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]