Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1150263
Jo jag har funderat på det också, men när jag har nollat koden och kopplat ur batteriet så går den perfekt en stund. Bränsletrycket ligger på ca 3 bar så det verkar ju vara OK. Har nu läst att bosch lambda kanske inte stämmer om man jämför med volvos orginal. Så imorgon ringer jag på Volvo och ev beställer en orginal. Hyffsat less man blir! Så det slutar nog med ett besök på Volvo.
#1150284
Till framtiden: Du har Fenix styrsystem, vilket är lätt att kolla felkoder på själv, så nästa gång kan du spara dom pengarna.
Av nyfikenhet, vilken kod hade du?
#1151799
Jag har så jag kan kolla blink koder själv. När det började jävlas så fick jag 1-1-2.Och när jag monterade lambdan från Bosch så fick jag 2-1-2. Ikväll så ska jag montera volvo orginal (NTK).
#1152204
En liten uppdatering.. Har nu monterat nya lambdan från Volvo! Bilen är sten död! Hostar till ibland men inget mer. Inga felkoder. Å inte nog med det.. Snökaos ute och innanför v70n i maskinhallen har jag traktorn. Tack å lov så har man 240n som startar i alla väder.
#1152321
Nu äntligen fick jag igång bilen. Och efter ett par minuter så tänds lampan för lambdan å bilen går illa igen! Felkod 1-2-1 igen! Tillbaka på ruta ett.. Ringde Volvo i Härnösand och undra om dom hade någe tips.. Kunde lika gärna ha ringt på ICA.
#1152358
Vad, mer exakt, betyder den där felkoden? Lampan säger ju i sig själv inget om lambdasonden. Det kan ju vara nåt annat som är fel och rör till situationen. Kylvattentempsensor? Läckande spridare (motorn ryker). Rejäl tjuvluft (sprucken vakuumslang till bromsservon). Om nu 1-2-1 säger att sonden inte lirar, så kan det ju även vara nåt med sondvärmningen (dvs den har inte "vaknat" när motorstyrningen väntar sig att den ska ge ett vettigt värde) eller med kablaget till sonden.
#1152370
Det märkliga är ju att när allt började fela så gick den så fint bara man hade tagit av batteri polen. Men efter en stund så började bluddrandet å svart röken. Och alla vaccumslangarna har jag gått igenom. O-ringarna runt spridarna är täta. Och skulle det vara fel på spridarna så skulle den gå dåligt även i början tycker jag.
#1152421
Motorn går på lagrade värden i styrsystemet innan syresonden (lambdasonden) är uppvärmd. Sedan ska den gå i "closed loop", dvs den ska regleras av lambdasonden. Då kan den gå OK en stund, men när den går in i closed loop kan felaktiga värden från nån sensor (det finna ju fler) göra att den börjar gå dåligt. Om syresonden är ny, är den väl inte huvudmisstänkt, men det kan ju vara som jag nämnde nåt med kablaget (kontakter etc), eller det kan vara nån annan sensor som ger vansinniga värden. Felkodssystemet kan ju inte överpröva ett värde, så att säga... Säger vattentempsensorn att det är 5° + i kylsystemet, så finns ingen extra kontrollfunktion som kan tala om att motorn faktiskt är varm, egentligen. Det kanske är så, att man måste mäta upp vad som kommer in från de olika sensorerna (luftmängd, spjällvinkel, motortemp etc).

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]