Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
#1147019
Är inte de här symptomen sådana som kan uppkomma, om det finns nån liten läcka i grenrör/avgasrör före lambdasonden? Syre kommer in och lurar sonden att motorn går magert. När systemet ska gå in i closed-loop, så fettar styrningen på med bränsle för att det finns syre i avgaserna. (Innan sonden är varm går ju motorn på grundvärdena (den mäter inte), men sedan börjar den ju styra blandningen.)
#1147116
Är ungefär 180 sekunder motorn ska gå innan sond regleringen startar sen kan tiden öka om motorstyrenheten misstänker att avgaserna kan vara väldigt fuktiga genom att vänta med sond uppvärmningen så att inte vattenånga/dropparna spräcker sonden.

Vet inte hur det är på 98 men på min så sitter det bara en tryckutjämnare för bränsletrycket på spridarbryggan, bränsletrycksregulatorn sitter istället bak precis bredvid bränslefiltret.

Min sond bottnade ju på regleringen för att jag hade ett läckage vid grenröret, men inte rök det något svart om bilen.
#1149930
Jahapp.. Då har man varit på verkstan och fått ut felkod på lambdan. Beställde en lambda från Bosch, så nu är lambdan bytt å felkoden raderad. Du går bilen ännu sämre på tomgången. Så i morgon blir det verkstan igen.
#1150263
Jo jag har funderat på det också, men när jag har nollat koden och kopplat ur batteriet så går den perfekt en stund. Bränsletrycket ligger på ca 3 bar så det verkar ju vara OK. Har nu läst att bosch lambda kanske inte stämmer om man jämför med volvos orginal. Så imorgon ringer jag på Volvo och ev beställer en orginal. Hyffsat less man blir! Så det slutar nog med ett besök på Volvo.
#1150284
Till framtiden: Du har Fenix styrsystem, vilket är lätt att kolla felkoder på själv, så nästa gång kan du spara dom pengarna.
Av nyfikenhet, vilken kod hade du?
#1151799
Jag har så jag kan kolla blink koder själv. När det började jävlas så fick jag 1-1-2.Och när jag monterade lambdan från Bosch så fick jag 2-1-2. Ikväll så ska jag montera volvo orginal (NTK).
#1152204
En liten uppdatering.. Har nu monterat nya lambdan från Volvo! Bilen är sten död! Hostar till ibland men inget mer. Inga felkoder. Å inte nog med det.. Snökaos ute och innanför v70n i maskinhallen har jag traktorn. Tack å lov så har man 240n som startar i alla väder.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]