Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av C70kallstart
#1146475
Hej!
Jag har en Volvo C70, 2002 2.4T.
Har fått ett märbart problem fram på bilen.
När jag vrider ratten i fullt rattutslag både åt höger och vänster uppkommer knarrande/knakande ljud från båda sidor fram beroende på vilket håll jag vrider åt. Det hugger även lite i ratten och den blir trögstyrd bid fullt ustslag.
Någon men en idé? Är det bägge drivknutarrna månne?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1146501
Min innerskärm sitter löst på ena sidan och när jag vrider ratten fullt åt ett håll och backar låter det som f-n, kolla så att det inte är något sådant på din bil. :)
av C70kallstart
#1146537
Fjäderbenslagringar asså? Tar de slut samtidigt på båda sidor? Svåra o byta?
Nä de är inte skärmarna alldeles för mekaniskt ljud för att uppkomma från dessa.
Även kollat skärmarna och de är ok!
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1146693
Är den ena lagringen dålig är det sällan den andra är mycket bättre. Inte så svårt att byta egentligen, men det är en del jobb. Man tar bort hela fjäderbenet, lossar muttern i toppen och tar bort brickan som håller lagringen och monterar i omvänd ordning.
Har man tillgång till fjäderspännare så är det ett bra tillfälle att byta övre fjäderskålarna också även om det inte är ett måste, men dem brukar kunna vara rätt rostiga
av c7098
#1146771
Lucif3r skrev:.... Eller vrid tillbaka ratten några millimeter :roll:
Det märkliga är att styrstoppen på min knarrade och knakade även fast jag är säker på att dom inte låg stumt emot, efter "lite" kopparpasta så försvann ljudet helt.
av C70kallstart
#1147330
c7098 skrev:
Lucif3r skrev:.... Eller vrid tillbaka ratten några millimeter :roll:
Det märkliga är att styrstoppen på min knarrade och knakade även fast jag är säker på att dom inte låg stumt emot, efter "lite" kopparpasta så försvann ljudet helt.
Okej jag ska prova detta! Tackar!
V70 T6 304hk tråden

Nja, det finns de som gillar beige också. Ja[…]

Hade inte kört en sekund.. Ner med trå[…]

Svajig tomgång

99% spjällhuset. Som tur har du ett spjä[…]

Monterat den hälft av hjulbultarna som h[…]