Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LOB
#1147879
Pullen skrev:Jaha..

Vet inte om den varit regelbundet spolad men antagligen inte då.

Är det kört nudå? eller kan jag tappa 3 liter åt gången nu istället?

Ingen som misstänker växellägesgivaren "PNP switchen" ?

Hastighetsmätaren lägger även av ibland, kan det vara sensorn till den som sitter på lådan?

Pontus
Som nämnt så hade du problem redan innan så mitt råd var mer allmänt. Kunde kanske uttryckt mig lite tydligare... Att tappa ur 3 liter swedol Dexron 3 kostbar ju inte många kroner så det gör jag själv vid var tredje oljebyte. Osäkert om ditt problem är oljerelaterat och om mer oljebyte hjälper dig.
av Pullen
#1147952
Tack för svaren!

Det är ju helt rätt som du säger, att problemet var före jag spola och även efter så det känns som de är något annat än oljan, man hade ju hoppats på att det skulle lösa sig efter spolningen men så blev det ju inte, det kan ju inte ha blivit värre iaf, hoppas jag.

Absolut läsa felkoder skulle vara trevligt, tyvärr är det en 96a med ODB 2 men som egentligen är OBD 1 eller hur va det? så är verkstad som gäller då för att få ut något.

Växellägesgivaren är beställd iaf.

Men jag är förbryllad när jag googlar runt, finns hur många som haft problem som helst men alla nämner den där blinkande pilen, min har aldrig blinkat, den lyser bara när man har i L eller W som så bör.

Kan känna igen mig i ett fall jag hitta lite också och för han räckte det med att rengöra hastighetsgivaren på lådan, någon kontakt, jag vet inte riktigt var den sitter bara, någon som orkar förklara?

Tack!
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1147957
Då din är en -96a så tar hastighetsmätaren signal från ABS-boxen och inte på lådan som de tidigare årsmodellerna.

Med vol-fcr och ett OBD-interface så läser man det mesta i boxarna, men vissa moment går att göra med en knapp, diod och ett par kablar också. Sök på forumet så hittar du information, finns t o m en klistrad tråd i denna kategori som berör ämnet.
av Pullen
#1149254
Verkar som att problemen uppstår när lådan blir varm, den växlar bra första 10 minutrarna man kör men sen börjar de bråka.

Körde på jobb imorse, gick som sagt bra i 10 minuter, ligger i 90 med 4an i och lockup när den plötsligt börjar växla ner till 3an och upp till 4an igen och ner igen, så där håller den på fast man int rör gasen, trycker man på lite så växlar den ner till 2an men börjar rycka där också, släpper man av så lägger den i 3an igen men sällan 4an..

Så med andra ord verkar den vara riktigt osäker på vilken växel den skall välja när den blivit varm.

Lägger man ner spaken till 3an så går de bra, inga ryckningar men de är ju int så trevligt att ligga och varva 3000 i 3an när man kör 90.

Har inte fått min växellägesgivare ännu så den är inte bytt.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1149502
Pullen skrev:Nåra idéer?
Ja, läs ut felkoderna!
Vet att jag tjatar om detta, men det gör ju felsökandet så mycket enklare, speciellt får vår del som inte ens har tillgång till bilen.

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]