Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pullen
#1145915
Hej!

Kom över en billig 850 igår en 96a, 2.5 sug med automatlåda, rullat 32000 mil.

Bilen var billig pga att lådan bråkar lite, har googlat mig gråhårig och det verkar som att jag inte är den enda som har en bråkande låda, men var skall man börja?

Det jag upplever är att den är seg i starten, börjar typ på 2an? Kanske 3an? Sen vill den inte växla till 4an, kan ligga i 100 och den varvar över 3000, ligger med spaken i läge D och drar man ner ett steg till läge 3 så är de ingen skillnad, den vill int lägga i 4an med andra ord.

Den berömda pilen blinkar inte, bara lyser ibland när man har i 3an kanske? Eller låg?
Och när man kör pedalen i botten så vill den inte växla ner alla gånger..

Har läst om alla olika lägen med winter, econ och sport men blir int klok på det, har provat alla möjliga kombinationer, kan de va så att lådan fastnat i något läge? Typ winter?

Ja var ska man börja? Växellägesgivaren? Byta olja? Nån tusenlapp kan man väl lägga på den men helst inte så mycket mera, så bomba mig med era husmorskurer!

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1145930
Hur ser oljan ut? Är den röd som hallonsaft så är iaf oljan i ett ok skick.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1145964
Skulle kunna tänka mig att det finns felkoder att läsa ut, man kan dock nolla boxen genom att vrida av och på tändningen 4 gånger.
Om felet återstår eller återkommer så måste man läsa felkoderna för att kunna börja felsöka, fördelen är att efter man nollat boxen så är det endast nytillkomna felkoder att ta hänsyn till.
av Pullen
#1145987
Uppdatering, vred av och på tändningen 4 gånger samt drog växelspaken genom hela lådan typ 20 gånger, nu går den som en dröm!
Är de växellägesgivaren som är kass ?eller har de något att göra med att jag "nolla" boxen?

Hmmm
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1146074
Kolla skicket på oljan. Är den kolsvart kan det vara vettigt att byta den om du tänkt köra bilen ett tag och vill minska risken för framtida strul lite.
av Pullen
#1147724
Uppdatering!

Lådan spolad, behövdes nog, oljan var svart och lukta konstigt.

Men problemen kvarstår, det som händer är: man ligger i jämna 90, lådan har växlat bra hela vägen men efter att man legat i 90-100 en stund på 4an så börjar de rycka för lådan växlar ner till 3an och upp till 4an och ner till 3an och upp till 4an utan att man rör gasen.

Stannar och drar igenom lådan 20 gånger upp och ner, funkar ibland, andra gånger så vill den int växla upp från ettan, kan hjälpa med att man drar ner till 3an på spaken men int alla gånger.

Aldrig sett pilen blinka, den lyser till ibland när man lägger ner i 3an men de verkar vara något glapp på spaken så att den tror att den är i L.

Nästa steg? Uppskattar hjälp fruktansvärt mycket då jag verkligen skulle vilja få den här bilen att gå bra.

Pontus
av LOB
#1147766
När du spolar en låda som gått så långt så släpper alla avlagringar och skit på en gång och du får problem. Om den blivit spolad med jämna intervaller så kan man så klart fortsätta med det men du skulle istället har tappat ut 3 liter från avtappningen i några omgångar. Gränsen för att spola en ospolad låda ligger på ca 15-20 000 mil enligt dem som har koll på detta...
av Pullen
#1147793
Jaha..

Vet inte om den varit regelbundet spolad men antagligen inte då.

Är det kört nudå? eller kan jag tappa 3 liter åt gången nu istället?

Ingen som misstänker växellägesgivaren "PNP switchen" ?

Hastighetsmätaren lägger även av ibland, kan det vara sensorn till den som sitter på lådan?

Pontus
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1147804
Eftersom felen fanns redan innan du spolade lådan så behöver du nog inte sätta detta i relation till varandra.
Och som sagt, utan att ha läst ut felkoder så kan vi endast gissa oss till vad felet egentligen beror på, så detta är prio 1 nu anser jag.
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]