Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1152079
Hilmer skrev:
MarcusJ skrev:Dessutom märker jag att fueltrim inte stänger av helt och hållet i t.ex. långa utförslöpor utan ligger kvar enligt färddatorn på ca. 2 l/100 km.
Det krävs att varvtalet är över 2500 när man släpper gasen för att det ska stänga av helt.
Varför det är så är en ganska bra fråga, men den kan jag tyvärr inte uttala mig om.
Vet det.
Stänger inte av ändå.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1152135
Lucif3r skrev:
Hilmer skrev:Det krävs att varvtalet är över 2500 när man släpper gasen för att det ska stänga av helt.

...? Min går då ner till 0 när jag släpper gasen oavsett varvtal, eller ja, allt över 1400-1500iaf.
Det har diskuterats tidigare här på forumet och om jag inte missminner mig så var det pettson som hade en bra förklaring till anledningen till det och hur det fungerade.
Det kanske stänger av till sist oavsett, men om varvet varit högre så stänger det bränslet snabbare i alla fall, så funkar min åtminstone, tror inte den är speciellt unik ;)
Kanske är annorlunda på turbon, det vet jag inte!?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1152240
monarped111 skrev:kollade på länken.
de kan ju va vilket som av alla dessa komponenter som de e fel på.
kan ja mäta upp lambdan lös.eller måste ja koppla den till 12v.
dra på me lite gasol o mäta.
vilka 2 kablar ska ja mäta på.
har röd svart vit o gul.
o vad ställer ja multimetern på.
Det går inte att mäta lambdasonden, det enda du kan mäta på den är att se ifall förvärmningskretsen fungerar. Inte ens med en BOB (Break Out Box) som gör att man kan mäta allt lättare så går det inte heller, står till och med i VIDA lambdasignaler går ej att mäta. Det enda som går att göra för att se ifall sonden reglerar är att koppla in sig mot en dator och via den få fram en kurva eller spänningen på sonden.
MarcusJ skrev:Jag får ibland felkod på bakre lambdasonden, då vid långkörning. Bränsleförbrukningen är lite i högsta laget också, inte våldsamt men något förhöjd. Dessutom märker jag att fueltrim inte stänger av helt och hållet i t.ex. långa utförslöpor utan ligger kvar enligt färddatorn på ca. 2 l/100 km.
Kollade avgassystemet idag, och det verkar vara helt tätt. Inte minsta lilla prutt någonstans.
Då återstår vakuumslangarna, men jag har kollat de jag kan hitta och inte upptäckt något. Men jag är helt säker på att jag har missat någon, jag hittar helt enkelt inte alla relevanta slangar. Någon som kan hjälpa mig lite här?
Det sitter en vakuumslang på gaveln av insuget mot generatorn/servopumpen, inte omöjligt att den går sönder eller att man glömmer sätta tillbaka den.
av monarped111
#1152247
Har kollat den.
Bytte ut den i sommras när ja hadde nere insug för o komma åt oljefällan.
Då de hade nött hål på den i kröken.
Men då larmade den inte på nån sond.
O de tog ju en vecka o 40 mil innan den tändes efter ja satt dit den ja to från skroten.
Ska testa me en sond te.
Annars går den te skrot.
La ut 8 tusen på klimatanläggningen får 7 år sen.
O bytte styrväxel med inre o yttre styrleder
I somras för 9 tusen.
Även nya tänddelar o bromsar runt om i somras.
O som den e nu, får ja väll inte mer än ett par tusen.
O fixar ja lambdan kanske 7 tusen.
av monarped111
#1152661
satte i ett nytt luftfillter nu.
de som satt i va inte skitigt,suttit sen i sommras , o gått 300 mil.
o nu har ja kört 2 vändor på 2 mil o lampan e fortfarande slock.
hoppas de va de.
eller om de bara e en tillfällighet.
körde ju på den andra lambdan en vecka innan den tändes.
så ja får la skifta mellan dom 2 varje vecka :D
av monarped111
#1154066
Även om den larmar för diagnossond ger fel signal.
Eftet byte av den

Ska man testa me en tredje.
Eller byta luftmängdsgivaren.
O sen leta efter kabelbrott.
Kan man testa o byta nån annan givare.
Elle e de skroten som gäller sen
av MickeM
#1154243
monarped111 skrev:Även om den larmar för diagnossond ger fel signal.
Eftet byte av den

Ska man testa me en tredje.
Eller byta luftmängdsgivaren.
O sen leta efter kabelbrott.
Kan man testa o byta nån annan givare.
Elle e de skroten som gäller sen
Vänta nu!
Hade du inte en 10v -98a med Fenix system, eller minns jag fel?
Då FINNS INGEN diagnossond!
Du har då bara en (1st) lamdasond.
En reglersond före katen med elektrisk förvärmning.

Du har ingen luftmängdgivare heller, om det är en 10v.

Vad läser du felkoder med egentligen?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1154351
För att kolla kablarna så måste man nästan lämna in bilen då du måste plocka ur ECM, ansluta en BOB (break out box) denna används för att enklare veta vilken kabel som är vilken (enkelt förklarat).

Nu stämmer inte detta då vi har två olika styrsystem men på felaktig signal på lambdasond på min bil (ME7) så få man endel förslag ifrån vida vad som kan vara fel och alla förslag från vida säger kortslutning till si och så kabel till lambdasonden och till sist defekt lambdasond. Du skrev väl i en annan tråd att det var fenix systemet du hade om jag minns rätt :???:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Hej allesammans, har en Volvo V70 från 2016 […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]

Fick idag et priserbjudande på hela arbe[…]