Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1150580
Det måste stämma exakt på lambdasonden om du skall byta. Det fanns ju förut en debattör "pettson". Han skrev och beskrev ett bra inlägg för ett par år sedan om hur viktigt det är med rätt lambdasond. Men han skrev mycket annat också så det är lite svårt att bläddra igenom "arkivet". Och oftast visste han vad han talade om. Men hursomhelst, budskapet i det inlägget gick ut på att man måste ha exakt samma typ av lambdasond om man skall byta.
Till saken hör också att det är lite hokus pokus med att skarva eller koppla in kablarna på rätt sätt.
av monarped111
#1150596
Japp. De står samma på den från skroten, o den som satt innan.
Volvo 9135329 NTK A4F
Och på muttern står det 84G5 på båda.
Därimot e de inte samma år och datum.
På den gamla står det 98W15 och på den från skroten 97V32
Behöver inte skarva,
Sitter koppling på med 4 flata stift.
av TobbeViktor
#1150669
Du får nog börja leta efter läckage. Beroende på i vilken ände sonden maxreglerar så får du ju iaf en fingervisning om vad felet kan vara. Reglerar den med max bränslepåslag, så har du med ganska stor sannolikhet ett läckage nånstans där den drar in tjuvluft som inte finns med i nån beräkning.
Tråkigt svar kanske, men tror nog att 90% av alla lambdasondsfrågor har med läckage av insug eller avgas att göra.
av monarped111
#1150851
Då är de nått från och med luftmassemätaren ner till lambdan då.
Har kollat läkage från grenröret till lambdan.
O där e de tätt.
Hade ju bort insuget o de för ett år sen.
När ja kollade oljefällan.
Ska kolla så den inte drar in nått där.
O så slangar me då.
Har inte kollat luftfilltret sen i sommras.
Kanske nån råtta som bygt nått i lådan.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1151733
Du har även kollat slangen på gaveln av insuget? (gaveln mot generator och servopump) inte omöjligt att dom går sönder efter ett tag eller att man glömmer bort att sätta tillbaka den.

Ja LMM kan påverka lambdaregleringen.
av monarped111
#1151763
Mäta lamdasonden,vet ja att man kan göra.
Men kontaktsycket när man kopplat bort lambdan.
Den går väll bara kolla om de e 12 volt va.
Kan de va kamaxelgivaren eller den andra längre ner,vevstaksgivare elle va den heter.
.
Men lambdasonden,skickar bara den signal.
Eller tar den imot nån signal ochså.
För de står ju lambda utanför gränsvärden och fel signal.
De står ju inte om den ger elle får fel signal
av Rådlös
#1151771
Lambdasonden ger bara signal ut. Men det finns flera ingångar på den, drivspänning med eller utan jord, förvärmning. Därför kan det vara olika antal kablar på olika Lamnbdasonder.
Styrdatorn tar emot värdet från Lambdasonden och ställer in bränsleluftblandningen efter det och från övriga värden, bl.a tempmätare i motorn och insugsluften, gasspjälläge, belastning etc. etc. så att det så nära som möjligt blir Lambda 1. Av detta skall man förstå att Lambda 1 inte är ett påfund av politiker och miljökämpar. Det är närmast som en naturlag när bränslet förbränns med minsta möjliga avgaser och motorn blir mest effektiv. Alltså den punkt där två mätkurvor möts.

Läs mer här: http://home.swipnet.se/g_gson/page3.htm
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]