Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av monarped111
#1145385
v70 -98a
varningslampan lyser ,grön o orange.
bytte till en annan kamaxellägesgivare.
mätt upp lambdan till 0,53 och 12v
kan det gå o rengöra främre lambdasonden.

felkoder:
113 lambdaitegrator utanför gränsärden.
314 kamaxellägesgivare, signal saknas eller felaktig
212 lamblasond felaktig signal

felkoder efter byte av kamaxellägesgivare,de runda locket på vänstersidan uppe vid motorn
212 lamblasond,felaktig signal.

nollade felkoderna o lampan slocknade en dag.
nu lyser den igen, och felkoderna är

113 lambdaitegrator utanför gränsärden.
521 lambdlasonduppvärmning,felaktig funktion.
212 lamblasond felaktig signal.

borde ju va nått med förvärmningen på främre lambdasonden.
eller kan det va den på katten som spökar o ger följdfel.
för va ja har fattat,så sitter det 2 st lambdasonder.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1145564
Bakre lambdasonden kan vara trasig och då är det ibland främre lambdasonden som får felkoderna och byts ut.
Låter som att lambdan reglerar till max därav felkoden 113 så förmodligen har du ett luftläckage någonstans. Börja med att leta efter luftläckage innan du byter någon lambdasond. Du kan även kolla så att kontaktstycket ser bra ut till sonderna, kolla så att det inte är en massa oxid på kontaktytorna.

Hade själv problem med sonderna på min bil och jä'lar vad det bråkade för mig, kom fram till att jag hade ett avgasläckage precis mellan grenröret och motorblock, bytte grenrörspackningarna och felkoden för lambdaregleringen försvann. Fick då nya felkoder på lambdan som i sin tur visade efter mycket byte av onödiga grejer att den bakre lambdasonden som var 1 år gammal var trasig :|
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1145761
Japp det är den bakre lambdasonden, men innan du byter något så tycker jag att du ska kolla så att du inte har tjuvluft på något ställe.
av monarped111
#1146217
kollade under bilen nu.
sitter bara en lambdlasond ,o den sitter på röret mellan flexiröret o katalysatorn.
skruvade bort den o rengjorde den .
den va kolsvart.
raderade felkoden,så får ja se om den kommer tillbaka inom ett par dar
av monarped111
#1146301
Lampan tändes igen.
Se om ja kan få tag på en begagnad o testa me.
För om den ska mäta fel. Borde de va ett stort läkage.
Får starta bilen lägga mej på motorn,o köra ner näven o känna
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1146307
Stort läckage? Nej då, det räcker med ett pytte litet för att den ska börja att gnälla. Det bästa vore om du kunde komma under bilen och se ifall du ser något sot runt grenröret.
av monarped111
#1146944
Nepp inget läkage varken vid grenröret elle flexiröret.
Men hittar bara en lambdasond.
O den sitter på röret mellan flexiröret och katalysatorn.
Man ser den o kommer åt att skruva bort den från motorrummet.
Finns det nån som kan bekräfta att det bara sitter en lamdasond på den här modellen.
O om de ska finnas två.
Var sittef den andra, för ja hittar bars en.
Mellan grenröret och hela avgassystemet bakåt till utblåset
av TobbeViktor
#1147025
Du skriver ju inte vad du har för motor, men 10-ventilarna ska mig veterligen bara ha 1 lambdasond.
Sen så är det väl bara den främre sonden som reglerar, den bakre är enbart en diagnossond och ska väl egentligen se till att katalysatorn gör sitt jobb.

Men som skrevs innan, det ska inte så mycket till för att lambdan ska börja klaga på blandningen. Det är ett ganska snävt område den jobbar i.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]