Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av monarped111
#1150851
Då är de nått från och med luftmassemätaren ner till lambdan då.
Har kollat läkage från grenröret till lambdan.
O där e de tätt.
Hade ju bort insuget o de för ett år sen.
När ja kollade oljefällan.
Ska kolla så den inte drar in nått där.
O så slangar me då.
Har inte kollat luftfilltret sen i sommras.
Kanske nån råtta som bygt nått i lådan.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1151733
Du har även kollat slangen på gaveln av insuget? (gaveln mot generator och servopump) inte omöjligt att dom går sönder efter ett tag eller att man glömmer bort att sätta tillbaka den.

Ja LMM kan påverka lambdaregleringen.
av monarped111
#1151763
Mäta lamdasonden,vet ja att man kan göra.
Men kontaktsycket när man kopplat bort lambdan.
Den går väll bara kolla om de e 12 volt va.
Kan de va kamaxelgivaren eller den andra längre ner,vevstaksgivare elle va den heter.
.
Men lambdasonden,skickar bara den signal.
Eller tar den imot nån signal ochså.
För de står ju lambda utanför gränsvärden och fel signal.
De står ju inte om den ger elle får fel signal
av Rådlös
#1151771
Lambdasonden ger bara signal ut. Men det finns flera ingångar på den, drivspänning med eller utan jord, förvärmning. Därför kan det vara olika antal kablar på olika Lamnbdasonder.
Styrdatorn tar emot värdet från Lambdasonden och ställer in bränsleluftblandningen efter det och från övriga värden, bl.a tempmätare i motorn och insugsluften, gasspjälläge, belastning etc. etc. så att det så nära som möjligt blir Lambda 1. Av detta skall man förstå att Lambda 1 inte är ett påfund av politiker och miljökämpar. Det är närmast som en naturlag när bränslet förbränns med minsta möjliga avgaser och motorn blir mest effektiv. Alltså den punkt där två mätkurvor möts.

Läs mer här: http://home.swipnet.se/g_gson/page3.htm
av monarped111
#1151804
kollade på länken.
de kan ju va vilket som av alla dessa komponenter som de e fel på.
kan ja mäta upp lambdan lös.eller måste ja koppla den till 12v.
dra på me lite gasol o mäta.
vilka 2 kablar ska ja mäta på.
har röd svart vit o gul.
o vad ställer ja multimetern på.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1151806
Jag får ibland felkod på bakre lambdasonden, då vid långkörning. Bränsleförbrukningen är lite i högsta laget också, inte våldsamt men något förhöjd. Dessutom märker jag att fueltrim inte stänger av helt och hållet i t.ex. långa utförslöpor utan ligger kvar enligt färddatorn på ca. 2 l/100 km.
Kollade avgassystemet idag, och det verkar vara helt tätt. Inte minsta lilla prutt någonstans.
Då återstår vakuumslangarna, men jag har kollat de jag kan hitta och inte upptäckt något. Men jag är helt säker på att jag har missat någon, jag hittar helt enkelt inte alla relevanta slangar. Någon som kan hjälpa mig lite här?
av Rådlös
#1151815
Jag har inte prövat, men om du vill mäta på Lambdasonden så är det väl enklast att koppla in dig på något skarvblock eller skarvkontakt? Kabelfärger kanske någon annan vet?
Hur du än gör så får du aldrig mer än 20 volt (14,xx volt) så börja att ställa multimetern 20 volt DC. Egentligen borde du ha en analog multimeter (med visarnål) för spänningen skall pendla upp och ner om allt är riktigt. Har du då en "billig" digital multimeter så står den bara och bläddrar hela tiden och du får inte ut något värdefullt.
Någonstans har jag läst om funktionskontroll på en Lambdasond. Man tar lös den men kablarna skall vara kvar. Sedan mäter man som tidigare i någon skarv. Man tar en cigarettändare och blåser bara ren gas på sonden. Alltså ingen låga! Då skall det ge utslag. Dock minns jag inte om den skall vara varm eller kall, men pröva båda.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1151963
MarcusJ skrev:Dessutom märker jag att fueltrim inte stänger av helt och hållet i t.ex. långa utförslöpor utan ligger kvar enligt färddatorn på ca. 2 l/100 km.
Det krävs att varvtalet är över 2500 när man släpper gasen för att det ska stänga av helt.
Varför det är så är en ganska bra fråga, men den kan jag tyvärr inte uttala mig om.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
växellådsbalk

https://fordonsdelen.se/sv/volvo-200/vaxelladakar[…]

Då moderna bilar är så pass dyra […]

Blockade Egr:n på min S80 07 för 1&arin[…]

AWD kaputt V60 -13?

Tack! Då gör jag nåt kul istä[…]