Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1141635
Eftersom det blivit en spricka på konan på katalysatorn som möter avgassystemet så önskar man ju att det fanns någon ersättning att få tag på typ nån skarvmuff med ny kona.
Annars får det ju bli en ny/begagnad katalysator, men tycker samtidigt att det är för mycket pengar att slänga ut för ett sådant enkelt fel egentligen som en spricka i konan.
Att försöka svetsa i den tunna plåten som själva konan numera består av är nog inte att tänka på tyvärr!

Så, finns det delar att få tag på?
Har letat på forumet och på nätet efter delar eller tips angående detta, men jag hoppas det bara handlar om att jag haft otur och att det faktiskt finns delar någonstans, någon som vet?

Volvo 855GLT -96
Senast redigerad av 1 Hilmer, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1141710
Det är klart att det går, men jag vill ju minnas att jag sett en riktig skarvmuff med kona nån gång tidigare (men kan tyvärr inte hitta det nu) och det hade ju varit det absolut bästa lösningen egentligen för då är det inga följdproblem nästa gång det ska delas på.


Edit:
Jaha, nu är man kluven, kollade felkoder och fick upp EFI-443 Three-way catalytic converter (TWC) efficiency, så frågan är om det finns fler hål på katten eller varför lyser nu denna plötsligt!? Nu låg jag förvisso bara under bilen men tyckte jag synade ordentligt och kunde inte se fler läckage.
Ingen motorlampa som lyst, men felkoden fanns, släckte den och den har hittills inte kommit tillbaks igen. Den har heller inte funnits tidigare ska tilläggas.
Om man väljer att köpa nytt framför begagnat, hur är t ex Biltemas variant, klracing osv, vilka är att föredra?
Att köpa original finns ju inte på kartan med tanke på vad dom kostar...
av MickeM
#1141767
Jag har ersatt de förb$$$ skruvade avgasflänsarna med raka skarvrör som i länken på åtskilliga bilar.
Klockrent, om rörändarna är friska i övrigt, och utrymme finns.

En läcka omedelbart bakom katen, och nära bakre lamdan, skulle kunna trigga katalysatoreffektivitets-felkoder felaktigt.
(Jag minns inte exakt vart bakre lamdan sitter på senare V70I)
Lamdasonden är ju en syresensor.
#1141923
Rak skarvhylsa är inte aktuellt, det känns inte bra att t ex behöva kapa ett nytt avgassystem bara för att det ska passa till det gamla.
Funderar nu istället på om man inte skulle byta hela röret ink kat, så är det som det ska vara och kanske vore det trots allt inte så dumt att byta ut katten efter 32000mil!?
Hur är det att beställa från England idag, hittat komplett främre rör (ink katalysator osv) liknande det som säljs på svenska sidor och har ett sådant hemma för 1100:- så det är ju ett bra pris så sett!
#1141975
Hilmer skrev:Rak skarvhylsa är inte aktuellt, det känns inte bra att t ex behöva kapa ett nytt avgassystem bara för att det ska passa till det gamla.
Funderar nu istället på om man inte skulle byta hela röret ink kat, så är det som det ska vara och kanske vore det trots allt inte så dumt att byta ut katten efter 32000mil!?
Hur är det att beställa från England idag, hittat komplett främre rör (ink katalysator osv) liknande det som säljs på svenska sidor och har ett sådant hemma för 1100:- så det är ju ett bra pris så sett!
Jag brukar handla från Kina så det borde nog funka från England också :wink: Annars brukar jag handla bildelar från Tyskland http://www.bildelaronline24.se/ :wink: :wink:
#1186506
alan skrev:Jag fick också felkod 443 men när jag körde koder för ABS'en "pump motor något stod det. Använde VOl FCR.
Förstår inte riktigt hur du menar, jag hade felkoder på motorelektroniken inte ABS!?

Kena skrev:Kolla på mekonomens hemsida, där finns något som heter reparationskrage, är det en sån du behöver kanske?
Du är rätt ute, men tyvärr är det endast den yttre konan man kan få tag på, inte den inre som sitter på katalysatorn.


För övrigt som delade jag på avgassystem och katt och svetsade/slipade konan, det får hålla så länge det vill!
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här &[…]

Är styrenheterna för ABL utbytbara mella[…]

Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag upp[…]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-)