Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1141569
Tjenare,

Jag behöver er hjälp med min Volvo V70 2.5T från 1998.

Bakgrund: Bilen har alltid jävlats ordentligt, senaste året har bla. motor, abs-styrenhet, framvagn osv. bytts ut.

När jag iförrgår var och hämtade bilen från service (där de åtgärdat fel som var på ABS:en, Antispinn och hastighetsmätaren) så gick bilen som en klocka i cirka 30 minuter. (Sedan parkerade jag den över natten). Igår på dagen gick bilen som den skulle också.

Problemet: När jag var ute och körde igårkväll så började bilen på bli orkeslös, och rycka. Jag var tvungen att hålla gas för att den inte skulle dö, men till slut stannade den.

Bilen startar som vanligt när den har stått över natten. Men efter den har varit igång i cirka 3 minuter så börjar den på gå på färre och färre cylindrar, för att sedan dö av. När man sedan försöker starta den igen så går startmotorn runt, bilen tänder till, den misständer, men den startar inte. Det kommer även skapligt med vit rök kring fördelaren, när man försöker starta den?

Trodde först att den inte fick bränsle som den skulle, men tycker inte att symtomerna passar in på det längre.

Jag har hittat liknande trådar om detta, men inget som passat in helt.

Någon som varit med om något liknande förut? Alla tips uppskattas enormt mycket! :)


Med vänliga hälsningar.
Senast redigerad av 1 antonliilja, redigerad totalt 0 gånger.
#1141578
Lägger till att när man ska försöka starta bilen efter att den har dött så drar startmotorn runt men plötsligt så motar den sig/hugger till och så slutar startmotorn att dra, då måste man ta omtag, men den motar oftast igen efter en liten stund
#1141636
Se över tänddelarna till att börja med, det kan bli många skumma fenomen med hoppande gnista.

Edit: Rök från fördelaren!?
Då kan det vara packboxen till kamaxeln som släpper ut olja och dränker fördelare mm, när sen bilen stått så har oljan runnit bort och bilen startar igen. Kanske långsökt men värt att kolla tycker jag.
#1141671
Hilmer skrev:Se över tänddelarna till att börja med, det kan bli många skumma fenomen med hoppande gnista.

Edit: Rök från fördelaren!?
Då kan det vara packboxen till kamaxeln som släpper ut olja och dränker fördelare mm, när sen bilen stått så har oljan runnit bort och bilen startar igen. Kanske långsökt men värt att kolla tycker jag.
Okej, tack för svaren. :) Ska se över de snarast, hoppas att det är tänddelarna isf..
#1141675
Förmodligen fördelaren och rotorn, gnistan hamnar på fel cylinder vid fel tidpunkt därav att den hugger emot.

Sen så skulle nog du behöva kolla vevhusventilationen på bilen, är den tät så brukar man blåsa packboxarna.
#1141688
DayDreamer skrev:Förmodligen fördelaren och rotorn, gnistan hamnar på fel cylinder vid fel tidpunkt därav att den hugger emot.

Sen så skulle nog du behöva kolla vevhusventilationen på bilen, är den tät så brukar man blåsa packboxarna.
Okej, tack så mycket! :) Orkar inte riva vevhusvent igen, gjorde det i sommar. Men kanske måste ta en titt där för säkerhetsskull :-)-)
#1141725
Tjenare alla!

Undersökte fördelarlocket och fann att det var sprucket, därför kommer det in kondens i fördelaren. (Förhoppningsvis det som orsakar problemet)

Har en motor som står på pall, så ska ta den fördelaren och testa. Tack för hjälpen!

Återkommer med resultat :)
#1141825
Lär knappast råka ut för det en gång till så byt lock du så kommer den att gå som tusan.
Ps problemet med abs, antispinn och hastighetsmätaren beror på samma sak. endera sprucken abs-krans alt givare eller båda (spräckt krans kan "hyvla av" givaren så att även den ger upp).
#1141932
DayDreamer skrev:Ok. Då har du förmodligen hittat felet. Nästan bättre att du köper ny fördelare och rotor så slipper du att det återkommer.
Det blir absolut en ny fördelare, tänkte testa med den jag har på andra motorn bara, för att se om den går bättre då :)

Hade en S90 med likadant ljud. Bilen hade då[…]

Löjliga priser XC70

Och denna är kvar fortfarande. Inte så […]

Volvo on call och GSM

nä, alltså, du kommer intekunna kö[…]

Köpråd

V60 Diesel borde vara snålare på dropp[…]