Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1144951
Hm hela 0bar förmodligen en ventil då som är bränd alternativt inte stänger helt. Kommer inte ihåg men om du river ner insugsgrenröret så kan du iaf se insugsventilerna, kommer dock inte ihåg om du ser ventiltallrikarna, annars så är det bara att riva ner toppen och inspektera hur det ser ut. Du kan ju börja med att lysa ner med en ficklampa i tändstiftshålet för cyl:2 och se ifall du ser några skador på kolv :)
av Lampisten
#1145061
En öppen ventil Mina tankegångar gick också åt det hållet innan jag somnade. Det kan också förklara det knackningsliknande ljudet eftersom det verkade komma ungefär från det ställe man har tvåans cylinder. Jag har en sån där minikamera på spröt. Ska roa mig med att sticka ned den i tändstiftshålet någon gång i veckan.

Men en annan sak man noterade. Alla tändstift var sotiga. Även om en cylinder fallererar borde det brinna bra i de andra. Kanske något annat knas också. Luftfilter, det klassiska, byter jag regelbundet och tar hänsyn till pollensäsongen. Det är något jag rekommenderar. Skaka ur filtret innan i början av pollensäsongen och byt efter den. Det märks skillnad.
av Lampisten
#1146795
Det ser mörkt ut i cylindern. Var nere med en inspektionskamera men den gav inte tillräckligt ljus ifrån sig. Satte en liten glödlampa längst ute på en pinne som åkte ned i tändstiftshålet tillsammans med kameran. Kunde inte få något perspektiv på ventilen men i kolven syntes något som skulle kunna vara ett jack från en ventil. Trodde jag lyckades filma det hela men så blev det inte.Har alltså inget att visa. Det lustiga i det hela var att det var en pil instansad i kolven och den pekade precis på jacket. Och försöka lossa på tillräckligt mycket för att få en syn på kaxaxeln och ventillyftarna verkar vara ett digert arbete. Hej och hå :-/
av Lampisten
#1182722
Hur slutade det då? Lät byta motor. Fick tag på en som gått 18.000 mil. Nu går den finfint. Tack för alla tips. Men nu har en del andra problem dykt upp men det blir andra trådar om det.

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]