Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lampisten
#1135108
Hej hej.

Min gamla goa laståsna vill sig inte nu. En V70 -98 med 2 liters spis. Svårstartad, ojämn tomgång. Dålig gång. Måste varva upp för att orka. Ungefär som på den tiden man hade dåliga brytare. Så låter den som en SAAB tvåtaktare också och ryker lika bra för den delen också. Problemet kom bara så där. Den gick bra. Man parkerade på jobbet och körde iväg senare. Då kom det successiivt. Sämre och sämre.

Bytt tändstift, rotor, fördelarlock, Hade hittat en vakuumslang som jag bytt men det hjälpte inget. Liten förbättring blev det men i det hela ingenting. Har funderat på LMM men hittar ingen (???). Försökt och avläsa felkoder men får ingen kontakt med ECU. Å andra sidan fick jag inte kontakt med ECU när den fungerade heller. Kontakt med ECC,ABS, o annat får jag däremot kontakt med.

Spjällhuset tittade jag i. Oljigt. Spjället rörde på sig. Provade att rycka ut kontakten till den och då dog motorn. Tomgångsventilen är nästa jag funderar att titta på. Drog ut den kontakten och då gick den lite sämre.

Någon som har ett uppslag?
#1135522
Ska se vad jag hittar. Kan nämna att jag kontrollmätt tändkablarna och det var inget fel på dem.
Hittade ett uppslag om att det skulle kunna vara glappkontakt vid vevaxelgivaren som sitter vid motor/växellåda och eftersom kopplingen bytts så kanske det är en skruv lös där som skapar detta irritationsmoment. Ska ut och titta på det nu.
av MickeM
#1135535
Lampisten skrev:Ska se vad jag hittar. Kan nämna att jag kontrollmätt tändkablarna och det var inget fel på dem.
Hittade ett uppslag om att det skulle kunna vara glappkontakt vid vevaxelgivaren som sitter vid motor/växellåda och eftersom kopplingen bytts så kanske det är en skruv lös där som skapar detta irritationsmoment. Ska ut och titta på det nu.
Det finns många fel det kan vara, men du kan inte kontrollmäta tändkablarna!
Det handlar mycket sällan om brott i ledaren, utan om överslag mellan glasfiberröret, och toppen. (Dvs styva delen av tändlabeln)
Märks mest vid varm motor, låga varv, och hög belastning.

Det syns mycket sällan fel på röret, utan kan upptäckas genom mitt tejptrick.
Dvs, att linda ett lager eltejp med halv överlapp på det röret på tändkabeln. (Inte hela kabeln, utan bara hårda röret)
Bättre eller bra =byt alla tändkablar, för dom är kass.
Ingen skillnad = ta bort tejpen. Du har annat fel.

Funkar på direktverkande tändspolar också.....

Vevaxelgivaren skulle stanna motorn helt, tycker jag.
#1139405
Ettans kabel kanske det skulle det kunna vara överslag på, enligt Mickes beskrivning. Eller kan själva stiftet "plötsligt fått sånt mostånd i sig att gnistan far iväg åt ett annat håll än vad man tänkt sig. Alla andra stift såg fina ut på ovandelen utom ettans som var bra anfrätt/hade beläggning runt muttermidjan. Om det gick och om jag lyckas lista ut hur man gör skulle jag kunna lägga ut en bild på dem.
Nu känns som jag har minst två fel på motorn. Tändkablarna och det okända felet.
av Lampisten
#1142748
Hur lägger man ut bilder här? Skulle vilja visa mitt bygge på felkodsläsare samt ett snyggt avancerat hembygge jag hittade på nätet. Hur som helst, 1-1-1 blev det :( Tillbaks på ruta ett. Då söker vi vidare på tändkabelteorin. Och när man ändå håller på kanske det vore värt att byta ut tändspolen mot någon som ger stiften ordentligt med skjuts.
av Lampisten
#1143500
Startade bilen denna kväll. Tänkte se om man såg någon gnista i mörkret. Den har inte varit igång på en vecka. Strax under nollan. Den gick igång men gick lite bluddrigt. Något ojämn i gången. Hårt. Låter som den knackar också. När den kom upp i värme blir gången än mer ojämn. Inga gnistor i mörkret såg jag i alla fall inte till.
Provade att ta rycka bort en tändkabel och det blev knappt någon större förändring, vare sig 1.ans kabel eller 5:ans kabel.
Drog ut oljestickan och såg avgaser puffa ut i jämnt flöde ut oljestickeröret. Något sliten i kolvringarna, öh? :-/
Och en annan fundering vore om man fått något skitbränsle när man tankade sist. Mycket att fundera på inatt.
av MickeM
#1143752
Jag tycker att du ska ta ett kompressionsprov, innan du byter nått mera.
Kan vara ganska allvarligt fel internt i motorn.
Knackningar också...... usch då.

Frusen eller tät vevhusventilation ger samma symptom med rök och övertryck, men knappast så dålig motorgång omedelbart efter start.
Men det kan vara i kombination med annat fel också, och inte nödvändigtvis komp-fel.
Ojämn Tomgång.

Felkoder? Inställning av gasspjäll och s[…]

Bruten fjäder framvagn

Fick ett fjäderbrott på en V40 fö[…]

XC - Rear axle sensor

Har endast upplevt problemet en gång tidigar[…]

Motor 960 3,0 rycker ibland

När jag håller jämn fart vid ca 10[…]