Sida 1 av 1

Oljebyte V70 GLT -99

Postat: tis 06 dec 2016, 11:41
av pbengtss
Bilen har gått ca 38000 mil, har svårt att tro att den fått någon särskilt fin olja de senaste åren.
Vilken olja är lämpligast? Jämtlandsklimat så den bör klara -35°C utan besvär.
Jag kommer från 10 år med BMW och jag märkte rätt stor skillnad mellan olika fabrikat - vissa kända märken fick bort tickande, andra orsakade hängda lyftare etc. Så jag önskar alltså "riktiga" förslag om det är så att de här motorerna också reagerar olika på olika oljor.

Behövs specialverktyg till oljepluggen?

Re: Oljebyte V70 GLT -99

Postat: tis 06 dec 2016, 13:16
av Lucif3r
Oljepluggen är 17-nyckel om jag inte minns fel, 17 eller 18...

0W-40 bör vara lämpligast. Mer eller mindre vad som helst fungerar sålänge den uppfyller ACEA4(tror jag det var.. står i instruktionsboken).

Re: Oljebyte V70 GLT -99

Postat: tis 06 dec 2016, 14:07
av DayDreamer
pbengtss skrev:Bilen har gått ca 38000 mil, har svårt att tro att den fått någon särskilt fin olja de senaste åren.
Vilken olja är lämpligast? Jämtlandsklimat så den bör klara -35°C utan besvär.
Jag kommer från 10 år med BMW och jag märkte rätt stor skillnad mellan olika fabrikat - vissa kända märken fick bort tickande, andra orsakade hängda lyftare etc. Så jag önskar alltså "riktiga" förslag om det är så att de här motorerna också reagerar olika på olika oljor.

Behövs specialverktyg till oljepluggen?
Biltemas olja har jag hört får vissa av dessa motorer att ticka i ventiltryckarna, själv kör jag på mobil super 3000 5-40 gick helt ok att starta den vid -25 grader, men vid -35 så lär du nog behöva en 0-40 olja. Tror att specifikationerna för oljan är ACEA A3/B3/B4. Iaf här https://www.oljemagasinet.se/ kan du köpa billig olja av kända varumärken samt att dom även tar fram rätt ACEA klassning för din motor.

Tänk på att det är ett insats oljefilter i 99- dom tidigare hade spinn on filter. Du lär nog få ha någon form av en oljefilter borttagare för att få bort oljefiltret, går säkert med en polygrip men var försiktig då grepp ytan är av plast så att du inte spräcker den.

Re: Oljebyte V70 GLT -99

Postat: tis 06 dec 2016, 20:39
av Nexus
kör på agrol spectra5-40. fungerar utmärkt. Med biltemas 5-40 fick jag tickande motor....

Re: Oljebyte V70 GLT -99

Postat: ons 07 dec 2016, 17:18
av MickeM
Jag körde Biltemas 5w 40 A3-B3 (röd dunk) i massor av mil, och flera år, i en S70 144hk -98.
Inget tickande eller oljeförbrukning.
Den går fortfarande prima, dock inte i min ägo längre.

Re: Oljebyte V70 GLT -99

Postat: fre 17 feb 2017, 19:25
av pbengtss
DayDreamer skrev:Tänk på att det är ett insats oljefilter i 99- dom tidigare hade spinn on filter.
Det där var ju inte helt sant. Märkte jag när jag hade tömt ur oljan och stod där med mitt insatsfilter... Tillverkad från och med augusti 1999 så är det insatsfilter. Min byggdes i januari. *valfri svordom*

Re: Oljebyte V70 GLT -99

Postat: fre 17 feb 2017, 21:07
av SubMarine
Min byggdes i oktober 1998 och har insatsfilter. Dock har jag ju en turbo som DayDreamer. Kör förövrigt på Agrol Spectra 5W40.

Re: Oljebyte V70 GLT -99

Postat: lör 18 feb 2017, 12:19
av pbengtss
Ja men då är det ju inte samma motor.

Re: Oljebyte V70 GLT -99

Postat: lör 18 feb 2017, 13:23
av 800serien
Jag kör Castrol 0W-40 A3/B4. 0W är bättre i kyla än 5W.

http://www.carpart1.se/store/p/0w-40-21 ... ter-444848

Feltemaolja vägrar jag, lägger hellre ut 30 kr extra per liter på Castrol för då vet jag vad jag får.

Re: Oljebyte V70 GLT -99

Postat: lör 18 feb 2017, 13:29
av pbengtss
Nu verkar det ju inte bli någon kyla i år :( Det blev Mekonomens 5W-40.