Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo94
#1127392
Om man ska ta bort växellägesgivaren på lådan, är det då två bult/mutter och en mutter där axeln går ner i lådan?
Eller är det något mer som måste bort. Sitter den fast hårt?
Det ska tydligen gå att öppna densamma och göra rent, jag har problem med att pilen börjar att blinka på instrumentpanelen.
Jag får felkoder på Avbrott i programväljarens krets, Kortslutning till jord programväljare och Avbrott i krets till solenoid 1 (vilket jag inte vet var den sitter). Fick även en felkod på fel i styrenhet, men jag tror jag missade en blink för den koden har jag bara sett en gång.
Upplever att felet kommer när det är fuktigt ute, så det kan ju vara någon kabel eller kontakt som det är fel på.
Felet försvinner när man slår på och av tändningen ett par ggr. men återkommer nästan med en gång.
Batterilåda och annat är borttaget.

Tacksam för svar från någon som vet.
av volvo94
#1181062
Lyfter denna tråd igen.
Under vintermånaderna har lådan funkat som den ska utan att jag har gjort något, men nu i maj började felet att komma igen vilket är lite skumt.
Felkoderna säger: Avbrott i programväljarens krets, Kortslutning till jord programväljare och Avbrott i krets till solenoid 1.

Har man avbrott eller kortslutning i kablarna hemma så försvinner ju inte felet för att man gläpper på en strömbrytare, så det är ju konstigt att det går att få bort felet tillfälligt i bilen genom att slå på o av tändningen ett antal ggr.
Någon som har koll på vad det mest troliga felet är så säg till.
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]