Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1109424
Hej,

Har i ett antal månader börjat ha bekymmer med att ABS + Anti-sladd lampan tänds under färd, iom detta slutar farthållaren att fungera. Nästa dag är bara ABS lampan tänd vid start, och släcks under färd, farthållare fungerar fortf ej. Vid nästa start är allt normalt, och farthållaren fungerar igen. Allt för att problemet skall återkomma.

Känns som det är ngn glappkontakt ngnstans, min bilmek ville INTE jag skulle ta loss ECUn för att spraya kontaktspray.

Är det ngn som tycker annorlunda, eller har ngn annan idé ?

mvh
/R
#1109430
Hmm trasig eller halv trasig LMM kan göra så att man får ett jäkla motorbroms när man släpper gasen. Mycket möjligt att även LMM slår ut farthållaren också. Annars så brukar kablarna gå av i spaken till farthållaren dvs där gummi damasken är mot rattkåpan.
#1109530
Gissningsvis kass ABS-krans eller dåliga lödningar i din ABS-styrenhet. Att motorn beter sig annorlunda skulle kunna vara, beroende på vilken motor du har, att din motorstyrenhet inte kan estimera vilken växel du har eller hur fort du kör. Denna info används som input i en hel del motormappar.
#1109692
Tack ska ni ha, ABS-kransen har bytts tidigare, så jag hoppas inte den har rostat sönder igen. Vid det tillfället kände man att farthållaren var lite "orolig", tills den efter ett tag gav upp helt. Inte så nu. Skulle kunna löda om lödningarna på ABS-styrenheten. Tack för tipset.
#1109997
robiwan skrev:Tack ska ni ha, ABS-kransen har bytts tidigare, så jag hoppas inte den har rostat sönder igen. Vid det tillfället kände man att farthållaren var lite "orolig", tills den efter ett tag gav upp helt. Inte så nu. Skulle kunna löda om lödningarna på ABS-styrenheten. Tack för tipset.
Du har ju en krans vid varje hjul.
Fram är oftast trasiga, men det kan ju vara andra sidan.
Man bör nästan byta dom i par.
Köpråd

Skrev in en annan tråd. Men en hybrid med to[…]

Hej, Som rubriken lyder har min V50 1.6d frå[…]

För det mesta så hoppar den igång[…]

Fått hem en momentnyckel som mäter 5-70[…]