Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rödv70glt
#1030452
Jag köpte en beg v70 GLT för ett par månader sedan. Jag kollade oljan vid köpet och den var perfekt, såg nybytt ut.
För några dagar sedan lyste varningslampan för kylarvattnet och när jag fyllde på kollade jag oljestickan. Den var full med gegga hela vägen, någon svart olja gick inte att se på stickan.
Ingen gegga i toppen men oljan såg tunn och blaskig ut.
Jag kör nästan bara korta sträckor på 5 -20 min så kondens kunde varit ett alternativ. Men eftersom jag blivit av med kylarvatten blir jag orolig.
Men om det nu är läckage från toppen så borde jag haft gegga på kammen när jag öppnar påfyllningen och det är det inte.

Tips och råd tas tacksamt emot. Jag är rädd för att motorn skär ihop om jag fortsätter köra utan åtgärd.
Bilen har gått 30.000 mil.
av Rådlös
#1030535
Har det gått åt mycket kylarvatten?

Det finns ju en metod att trycktesta kylarsystemet. Man sätter en handpump med en manometer i kylarens påfyllningshål. Sedan pumpar man upp ett bestämt tryck. Pumpen med manometern får sitta kvar där i t.ex en kvart eller hur mycket tid man nu har på sig. Sedan läser man av manometer och konstaterar om trycket har sjunkit eller inte. Har det sjunkit så har man ju en läcka. Är läckan på dom yttre delarna, slangar kylare m.m m.m så syns det ju att det läcker. Det droppar. Syns det inget så kan man nog utgå ifrån att läckan är inne i motorn.

Ett bildexempel: https://www.wurth.se/produkter/fordonsr ... arprovare/

Det finns lågbudget på t.ex Biltema och liknande ställen.
av rid54
#1030643
Tappa ur motorns olja och bedöm hur den ser ut som helhet. "Klegg-på-stickan-fenomenet" är inte nån säker indikation på att det faktiskt är kylvätska i oljan. Är det kylvätska där, med glykol mm, så ska du inte köra nånstans, för oljan smörjer då rätt dåligt. Lite kondensvatten är däremot inte ett stort problem, men tyder på nåt trassel med vevhusventilationen. Men du måste nog kolla upp detta noga så du inte skadar motorn.
av rödv70glt
#1030666
Rådlös skrev:Har det gått åt mycket kylarvatten?

Det finns ju en metod att trycktesta kylarsystemet. Man sätter en handpump med en manometer i kylarens påfyllningshål. Sedan pumpar man upp ett bestämt tryck. Pumpen med manometern får sitta kvar där i t.ex en kvart eller hur mycket tid man nu har på sig. Sedan läser man av manometer och konstaterar om trycket har sjunkit eller inte. Har det sjunkit så har man ju en läcka. Är läckan på dom yttre delarna, slangar kylare m.m m.m så syns det ju att det läcker. Det droppar. Syns det inget så kan man nog utgå ifrån att läckan är inne i motorn.

Ett bildexempel: https://www.wurth.se/produkter/fordonsr ... arprovare/

Det finns lågbudget på t.ex Biltema och liknande ställen.
Tack för svaret!
När jag köpte bilen var behållaren full, nu hade den sjunkit så det bara var lite på botten, tillräckligt för att tända varningslampan. Hur stor mängden är vet jag inte. Men om allt runnit in i motorn så är det tillräckligt för att den ska skära.
Jag funderar på det här med trycktestning. Är det egentligen någon vits? Att den läcker är givet. Frågan är om den läcker ut på backen eller in i motorn. Förmodligen läcker den bara under gång, så jag ska lägga något under och låta den stå på tomgång.
av rödv70glt
#1030668
rid54 skrev:Tappa ur motorns olja och bedöm hur den ser ut som helhet. "Klegg-på-stickan-fenomenet" är inte nån säker indikation på att det faktiskt är kylvätska i oljan. Är det kylvätska där, med glykol mm, så ska du inte köra nånstans, för oljan smörjer då rätt dåligt. Lite kondensvatten är däremot inte ett stort problem, men tyder på nåt trassel med vevhusventilationen. Men du måste nog kolla upp detta noga så du inte skadar motorn.
Tack för svaret!
Tror du det räcker med att suga ur en liter med slang och inspektera, eller måste jag tömma ut all oljan? Vatten flyter ju på olja!
Kan det läcka in vatten i toppen utan att det blir synlig gegga när man tittar i påfyllningshålet ner på kammen?
Jag är tvungen att köra ett tag till men håller koll på tempmätaren, denna borde ju ge utslag ganska fort om oljan blir tjock gegga. Hittils är temp perfekt.

Hur kollar man vevhusventilationen? Och hur åtgärdar man? Motorspolning?

P.S. Det skrivs mycket om kondens som ger gegga på oljestickan på v70. Jag måste säga att jag aldrig varit med om detta under mina 32 år som bilförare. Dock är detta min första v70,
av rid54
#1030689
Om det faktiskt ÄR kylvätska i oljan blir smörjförmågan mycket dålig och motorskador är en klar risk. Vatten sjunker i olja, så jag föreslår att du tappar ur alltihop och granskar hur det ser ut.

Hur ev kylvätska hamnar i oljan är ju inte helt självklart. Motorn har väl våta foder och då kan det läcka på flera ställen. Att det skulle läcka just i toppen är kanske inte mest sannolikt och då bör man kunna räkna med att det även blir olja i kylvätskan (trycket i smörjsystemet är större än i kylsystemet, åtminstone när motorn är kall).

Kondensen kommer från bränslet (vatten bildas vid förbränningen). Om inte det finns en luftström genom vevhuset kommer det attt bildas kondens inuti motorn om man inte kör den ordentligt varm. Kondensvattnet bildar "klägg" tillsammans med motoroljan på kalla ytor (oljestickan, påfyllningslocket etc etc). Om vevhusventilationen sätts igen, vilket tydligen inte är okänt på Volvo, upphör ventilationen.
av MickeM
#1030715
Tjena.

Ta och lyft på textilmattan på förarsidan och kolla efter glykolkladd först.
Mycket vanligt med läckage i värmeelementet.

Tryckprovning är ok, men du måste ha tryck i timmar, innan en intern motorläcka upptäcks. Ca 1 -1,5 lit på några månader är ingen stor läcka, men tillräckligt för att åtgärd krävs, speciellt om det går in i motorn.

Micke.
Service Renault Scenic 2003

Det låter som ett rätt kul projekt att[…]

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som[…]

Ni som har koll, hur är läget? Så[…]

Öppna bilen

Nähä, testade nyss, och sån tur at[…]