Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1007649
Hej.
Jag besiktigade bilen och fick som rekommendation att byta bussningen och den lilla aluminiumhållaren som bussningen sitter i för den hade börjat att spricka. Den sitter på bakaxelns länkarm inre.
I haynes verkstadsbok så verkar det inte så svårt men jag frågade en bilmekaniker och han sa att alltihop satt i spänn och att man måste ha en jigg att spänna upp det i och att verkstäder tar ca 10 000kr för att göra det. Måste man ha en sådan jigg för att byta dessa 2bussningar som sitter på änden av dom 2 tunna tvärgående stagen mellan bakhjulen? Jag trodde man kunde bara lossa och dra av dom och sätta dit 2 nya. Tackar för hjälp
Bilagor
image.jpg
image.jpg (13.13 KiB) Visad 4513 gånger
#1007768
Stort tack för info:n.
När jag lossar och tar bort fästet för denna bussning det är inte så att den länkarm den sitter på fjongar iväg å träffar mig i hövet?
Sitter det bussningar på alla fästpunkter vid stötdämparfästena också eller är det endast dessa 2?
Att lämna in den till verkstad för hjulinställning låter som en vettig idè
#1008055
Räkna med att byta båda inre bussningarna.
Du måste lossa båda för att kunna dra isär länkarmarna och lossa den svarta skruven på bilden. Ofta är det hopplöst att få ur de grå skruvarna på bilden för att de har ärgat fast. Har läst här på forumet att man kan såga sönder bussningen med tigersåg. Akta länkarmarna och och den svarta skruven, skallen behövs för lossa den.

När bussningarna är borta hänger länkarmarna i sin stötdämpare, stötta hjulen för hålla länkarmarna vågrätt. Du måste naturligtvis palla upp bilen i karossen så att bakvagnen hänger fritt.

Hjulinställning sker genom att flytta dessa bussningar i sina fästen, hålen i länkarmarna är avlånga. Sätt ihop det ungefär som det satt innan så bilen blir körbar tills riktig justering sker.

Tänk också på att du har bromsslang, bromsrör och kablarna till abs att vara rädd om.

En medhjälpare behövs också, ganska besvärligt att göra det själv tror jag. Vi var två och det var bökigt ändå.

Som nämndes här ovan sök i forumet för mer detaljer.
#1231347
Hej. Nu blir dags att byta dom inre bussningarna för nu har jag ett varmt garage att stå i.
När jag lossat dom 2 genomgående bultarna som går genom bussningen och länkarmen skall jag då kunna dra ur länkarmen ur bärarmen på tvären så att
Bussningen blir mer lättåtkomlig att skruva ur den svarta bulten eller skall den skruvas ur när länkarmen sitter på plats?
I haynesboken står det att man skall lossa ytterligare 2 muttrar så kan man ta bort hela länkarmen så man inte behöver liggs under bilen.
Men de kanske är på nån tidigare modell för i andra änden av länkarmen sitter den ju ihop med bärarmen och hela delen som bakstöteämparen sitter fast i. Den skall man väl ändå inte behöva lossa?
Den vänstra bussningen kan man ju trä ur bärarmen på tvären men på högra är ju kanterna på bärarmen nerböjda.
Jag försöker lägga upp bilder på detta.
Jag har sökt i forumet efter nån beskrivning men hittar inget på nån som gjort det tidigare. Kan någon länka in den här om det finns nån beskrivning
Innan som det tidigare nämns i tråden. Tackar.
Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]

Elschema 740

Vad menar du med "måste dras om". […]

Vi som beställt nya XC60

På väg till handlaren! XC60 Recharge[…]