Problem med imma. Slö kupefläkt?

Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Problem med imma. Slö kupefläkt?

Inläggav stenudden mån 27 jul 2015, 00:33

Hej!
Har relativt nyligt köpt en Volvo 850 GLE -93 och märkte ikväll när jag for ut på en tur i regnet att imman inte vill försvinna. Klev in med lite blöta kläder och imman började bara byggas på framruta och sidorutor. Har tidigare anmärkt på att fläkten varit ganska tyst och luftflödet varit ganska lågt i utblåsen. I alla fall i jämförelse mot mina gamla bilar( 240 och 740). Inget problem med att få upp värme eller så.

Tips?
stenudden
Halkkörning

Re: Problem med imma. Slö kupefläkt?

Inläggav Nexus mån 27 jul 2015, 00:39

Kolla så inte värmepaketet läcker... då immar det som f*n. Det ska blåsa så det hörs och känns. Kanske stopp i kupefilter om någon monterat sådant?
Volvo Your dream my reality!
Användarvisningsbild
Nexus
LOVE MY VOLVO
LOVE MY VOLVO

Kör: Mina bilar och båtar.

Inläggav stenudden mån 27 jul 2015, 00:47

Nexus skrev:Kolla så inte värmepaketet läcker... då immar det som f*n. Det ska blåsa så det hörs och känns. Kanske stopp i kupefilter om någon monterat sådant?

99% säker att det inte är värmepaketet, ska kolla kupefiltret!
stenudden
Halkkörning

Inläggav CarlAdam mån 27 jul 2015, 08:23

Eller så är dräneringen igensatt. Ta bort plastkåpen på innerskärmen på passagerarsidan så ser du att det sitter en eller två dräneringsslangar som är fyllda med skräp.
CarlAdam
Halkkörning

Inläggav Rådlös mån 27 jul 2015, 10:36

Sedan beror det på inställningarna också. Om man bara cirkulerar kupéluften så blir det imma. Oavsett om den är uppvärmd. Prova att värma upp uteluften och blåsa på. Och naturligtvis, kolla upp så att fläkten fungerar som den skall. I det sammanhanget kollar du samtidigt värmepaket och dränering som har nämnts här. Mät hur mycket ström (Ampere) fläkten drar på max blås. Jämför det med en hel originalfläkt. Dessvärre vet inte jag vad den skall dra, men det finns andra här som vet det. Ett tips, hur mycket är säkringen på? Du kan i alla fall få en teoretisk uppskattning.
Rådlös
Volvonörd

Inläggav DayDreamer mån 27 jul 2015, 11:36

Har haft samma problem immade igen som bara den på vårkanten när snön smälte det jag har gjort är byte av kupéfiltret var så gott som tät och alldeles fuktigt, sen så har jag fixt Ac:n och så hade jag även tätt i ett av dränerings hålen på vänster sida precis där torkaren sitter. Efter det så har det inte varit någon mer imma i kupén när det regnar för mig :)
Bild Min S70

Har VIDA och Dice, hjälper gärna till med att läsa ut felkoder :)
Användarvisningsbild
DayDreamer
Volvonörd

Kör: S70 2.5T-99a

Inläggav stenudden mån 27 jul 2015, 12:23

Uppdatering:
Var ut och lyfte på plasten där kupefiltret sitter men min bil verkar inte vara utrustad med ett. Passade däremot på att tömma dreneringsslangen som går ner bakom motorn och all skit som låg under plasten.

Nu när jag suttit och lekt med fläkten ett tag (praktiskt nog så regnade det nu också) så märker jag att fläkten inte alltid vill gå, man får som lura igång den genom att slå av och på auto eller vrida av och på tändningen. Då går den ibland igång bra och ibland bara någon sekund. Har alltså en bil som inte går att köra i regnet, lyckat med denna sommar :shock: :cry:
stenudden
Halkkörning

Inläggav DayDreamer mån 27 jul 2015, 12:51

Borde det inte vara ett kupéfilter på din bil eftersom att du verkar ha klimatanläggning. Det med fläkten skulle kunna vara att den börjar bli sliten i motorn kanske inte långt kvar innan den havererar helt.
Bild Min S70

Användarvisningsbild
DayDreamer
Volvonörd

Inläggav Perra83 mån 27 jul 2015, 13:55

Min 854 Turbo -95 med ECC hade inte kupéfilter. Går såklart att eftermontera och kalibrera ECCn.

Inte helt ovanligt att ECCpanelen går sönder.
Användarvisningsbild
Perra83
Volvonörd

Kör: V60 D5 Polestar R-Design BE PRO mm. -16

Inläggav Lucif3r mån 27 jul 2015, 16:44

Min ECC-utrustade V70 har inget filter heller. 855an kollade jag aldrig i dock(den hade också ecc)...

Men drar man på fläkten på full manuell fart så ska det låta som en halv storm inne i bilen. Gör det inte det så är det något som inte är rätt. Kärvande fläkt, slut fläktmotstånd, täppt lufttillförsel, själva panelen, taskiga kablar osv osv.

En bra början är ju att läsa ut felkoderna.
Min T5a :)
Ber om ursäkt för ev. dubbelposter, min mus är dum i huvudet och dubbelklickar lite när den känner för det
Lucif3r
Beroende av Jagrullar

Kör: V70 T5 2.0 -97

Inläggav stenudden mån 27 jul 2015, 18:19

Bilen är utrustad med ECC, om kompressorn till AC:n då funkar är en annan femma... :roll: Var och snurrade på fläkten för hand och den snurrade då bra utan att det var något som kärvande eller liknande. Tänkte plocka lös fläkten och se om den snurrar bra bara jag kopplar den direkt på batteriet.
stenudden
Halkkörning

Inläggav stenudden mån 27 jul 2015, 22:23

Det kommer ett tickande ljud från ECC-givaren på förarsidan. Kan denna möjligtvis vara trasig och göra att fläkten spökar? Läste någonstans att givare bara används när ECC är i auto, så borde ju inte orsaka något när jag styr fläkten manuellt.
stenudden
Halkkörning

Inläggav DayDreamer tis 28 jul 2015, 08:59

Låter inte så bra om den tickar det är en liten fläkt där som ska snurra du ser den om du lyser in med en ficklampa eller något liknande. Tror att den är aktiv hela tiden eftersom du har typ ställt in 22 grader säger vi i kupén då ska den försöka att hålla det även om fläkten är inställd på manuell högfart eller lågfart. Men på auto så är ju även kupéfläkten med och ändrar hastighet. Men skulle den lilla fläkten till givaren sluta att fungera så skulle det antagligen bli väldigt varmt eller kallt i kupén beroende på hur du har tempvredena inställda på samt hur varmt/kalt det är ute. Hoppas du förstod hur jag menar :)

Oftast är det inte givaren som är trasig utan det brukar bara vara att dammsuga den eller att den lilla fläkten har lagt av där bakom.
Bild Min S70

Användarvisningsbild
DayDreamer
Volvonörd

Inläggav Lucif3r tis 28 jul 2015, 16:20

Nja, fungerar inte den lilla fläkten använder sig ECC'n av förinställda värden som de flesta andra saker.
Så värme och så brukar fungera ok, men då som en vanlig fläktpanel som i äldre bilar typ 2/7/900-serien utan ECC. Man kan föreställa sig att istället för uhm.. "18-30C"(?)-inställning på vredet så är det "min-max"-inställning istället.
Min T5a :)
Ber om ursäkt för ev. dubbelposter, min mus är dum i huvudet och dubbelklickar lite när den känner för det
Lucif3r
Beroende av Jagrullar

Kör: V70 T5 2.0 -97

Inläggav stenudden tis 28 jul 2015, 16:39

Uppdatering:
Har fått igång fläkten och den funkar nu som den ska, förutom att fläkten står still på auto. Har kollat felkoder och får fram kod 4-1-4 (kupétempsensorns aspireringsfläkt på på förarsidan blockerad)

Problemet verkar bara ha varit att kontakterna på motorn var satt igen, tog ur den och blåste ur den med tryckluft och fick ur en massa smålöv och dylikt. Går som en klocka nu! :)
stenudden
Halkkörning

Klicka här för att gå till nästa sida av tråden

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum

Nästa

Återgå till Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)