Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#992568
aspireringsfläkten är den där lilla fläkten vi pratade om tidigare.
Nu är jag inte helt hemma på tidiga 850, men jag vill minnas att den sitter ungefär uppe vid kurvhandtaget på 850...
Det är som sagt vanligt att denna blir full i damm och skit. Var dock försiktig när du blåser rent den, då den är fruktansvärt skör.
Användarvisningsbild
av stenudden
#1223113
Hej!

Väcker denna tråd igen! Med ett lite nyare problem men samma symptom!

Sen sist (två års sedan :roll: ) har jag bytt kupéfläkt, ECC-Panel och effektsteg. Imma och is nu på vintern är fortfarande ett vanligt problem på insidan av bilen. Jag tror detta beror på att förångaren som sitter precis efter fläkten är så pass igensatt med löv och skit att det samlas mycket fukt där. Det är även ganska dåligt blås ur utblåsen.

Jag tänkte bara om någon har någon bra idé/tips om hur jag skulle gå tillväga för att rengöra denna.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Perra83
#1223166
Bort med handskfacket och panelen under. Skruva bort fläkten. Sen kommer man väl åt? 13år sedan som ja lossade en liknande fläkt.
Recirkulationsspjället öppnar som det ska?
#1223504
Verkar som att imma är ett vanligt problem med dessa bilar :???: min immar igen totalt så fort det börjar att regna ute. Har ingen aning om vad det kan vara, däremot så har jag upptäckt att kupéfläkten går ner väldigt i varv om jag kör i vattenpölar :???: :lol:

Har hört att det är bättre drag i kupéfläktar från 850, vet dock inte om det stämmer :???:
#1224283
DayDreamer skrev:Verkar som att imma är ett vanligt problem med dessa bilar :???: min immar igen totalt så fort det börjar att regna ute. Har ingen aning om vad det kan vara, däremot så har jag upptäckt att kupéfläkten går ner väldigt i varv om jag kör i vattenpölar :???: :lol:

Har hört att det är bättre drag i kupéfläktar från 850, vet dock inte om det stämmer :???:
Provat att rengöra rutorna på insidan så att det inte är massa fett på dem?
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1224302
DayDreamer skrev:Verkar som att imma är ett vanligt problem med dessa bilar :???: min immar igen totalt så fort det börjar att regna ute. Har ingen aning om vad det kan vara, däremot så har jag upptäckt att kupéfläkten går ner väldigt i varv om jag kör i vattenpölar :???: :lol:

Har hört att det är bättre drag i kupéfläktar från 850, vet dock inte om det stämmer :???:
Har också problem med imma, inte när jag är själv men när resten av familjen (ink hundar) är med så är också imman på plats.
Nytt kupéfilter hjälper inte, inte heller att hålla rutorna rena, har varit så de senaste 20 000 milen.
Det var dock betydligt mer fukt/imma när det var stopp i dränaget på klimatanläggningen, så det är en god idé att hålla koll på!

Fläkten på 850 går på ett högre maxvarvtal än på X70, har provat med flera stycken i jakten på en tyst fläkt och då provat båda varianterna. Dock passar ju egentligen inte fläkten från X70 i 850, men det går om man modifierar handskfacket.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1224387
Lucif3r skrev:Kan inte påstå att jag har några problem med imma... Det är väl bakrutorna i kombiutrymmet som immar igen när hunden är med, men det är väl inte så konstigt :p
Ja där bak är ju en helt annan sak när hundarna sitter och flåsar, men både bakre och främre sidorutor bli delvis immiga och det är högst irriterande! Sen är det ju bara att vrida upp spjället till vindrutan så försvinner det ju snart, men tycker det borde kunna hålla undan det ändå om man för övrigt har en friskt anläggning.

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]

Låter inget kul tur att det löste sig! […]

Vi som beställt nya XC60

Trodde det var åretruntdäck 18, 19 och […]

Fick min V60 1 mars i år, tog 19 m&ari[…]