- tis 21 jul 2015, 07:21
#990693
Hej!
Som rubriken lyder så har jag fått problem med tomgången p våran xc70 -01 200hk bensinare automat, Bara haft bilen nåra veckor typist nog..
Den började vandra mer å mer och gå ojämt på tomgång och tjuvstannade, men vid normalkörning märktes inget, trotts det tändes motorlampan bara å där mitt i vanlig landsvägskörning och emissionsystem service eller något i den stilen dök upp i displayen. KFor på biltema och hämtade deras värsting läsare och fick två koder. Nu minns jag ej exakt men det stod luftmassemätare out off range och o2 sensor to riech, antar den märker att bilen går för fett där av larmet och lampan? Raderade dessa koder vipps så gick bilen klokt en tank typ sen började det om igen i med läsaren igen då fanns endast o2 sensor larmet. bort med den och bilen går klok igen för stunden.
LMM är bytt vid senaste service så den borde vara hel, Den ser lite oljesölig vid turbon, ser ut som det fuktar lite vid några slangar som jag tror har med motorvent att göra? samt att ett litet relä med tre slangar som har något med laddtryck att göra börjar ticka som tusan då är bilen går dåligt när lampan är tänd. Efter raddering tickar den inte? Samt då när bilen går illa så tänder den ca 20 grader före? låter mycket tycker jag?
Några ideer?
Som rubriken lyder så har jag fått problem med tomgången p våran xc70 -01 200hk bensinare automat, Bara haft bilen nåra veckor typist nog..
Den började vandra mer å mer och gå ojämt på tomgång och tjuvstannade, men vid normalkörning märktes inget, trotts det tändes motorlampan bara å där mitt i vanlig landsvägskörning och emissionsystem service eller något i den stilen dök upp i displayen. KFor på biltema och hämtade deras värsting läsare och fick två koder. Nu minns jag ej exakt men det stod luftmassemätare out off range och o2 sensor to riech, antar den märker att bilen går för fett där av larmet och lampan? Raderade dessa koder vipps så gick bilen klokt en tank typ sen började det om igen i med läsaren igen då fanns endast o2 sensor larmet. bort med den och bilen går klok igen för stunden.
LMM är bytt vid senaste service så den borde vara hel, Den ser lite oljesölig vid turbon, ser ut som det fuktar lite vid några slangar som jag tror har med motorvent att göra? samt att ett litet relä med tre slangar som har något med laddtryck att göra börjar ticka som tusan då är bilen går dåligt när lampan är tänd. Efter raddering tickar den inte? Samt då när bilen går illa så tänder den ca 20 grader före? låter mycket tycker jag?
Några ideer?
XC70 -01
King Cab -01
Toyota Trecel -87
Toyota Starlet RWD -80(Rallybil)
MB 406 -67(Husbil)
King Cab -01
Toyota Trecel -87
Toyota Starlet RWD -80(Rallybil)
MB 406 -67(Husbil)