Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#990693
Hej!

Som rubriken lyder så har jag fått problem med tomgången p våran xc70 -01 200hk bensinare automat, Bara haft bilen nåra veckor typist nog..

Den började vandra mer å mer och gå ojämt på tomgång och tjuvstannade, men vid normalkörning märktes inget, trotts det tändes motorlampan bara å där mitt i vanlig landsvägskörning och emissionsystem service eller något i den stilen dök upp i displayen. KFor på biltema och hämtade deras värsting läsare och fick två koder. Nu minns jag ej exakt men det stod luftmassemätare out off range och o2 sensor to riech, antar den märker att bilen går för fett där av larmet och lampan? Raderade dessa koder vipps så gick bilen klokt en tank typ sen började det om igen i med läsaren igen då fanns endast o2 sensor larmet. bort med den och bilen går klok igen för stunden.

LMM är bytt vid senaste service så den borde vara hel, Den ser lite oljesölig vid turbon, ser ut som det fuktar lite vid några slangar som jag tror har med motorvent att göra? samt att ett litet relä med tre slangar som har något med laddtryck att göra börjar ticka som tusan då är bilen går dåligt när lampan är tänd. Efter raddering tickar den inte? Samt då när bilen går illa så tänder den ca 20 grader före? låter mycket tycker jag?

Några ideer?
#990697
Ska tillägga att förre ägaren har satt dit ett sånt där fullflödesfilter eller va det heter, sånt där som alla grabbar har för att det ska bröla... Fast de var en äldre herre som haft bilen.... Kan det ha med sportfiltret att göra? att det inte harmonerar med motorstyrningen liksom?
#990742
Nej sportluftfilteret borde inte ge några problem. Kolla så att bilen inte tar tjuvluft någonstans sen kan du ju även kolla kontakten till lambdasonden så att den inte är full i oxidation du har ju två lambdasonder så kolla bägge kontakterna. Sen så brukar ju gasspjället ge sig också men då borde du ha fel kod på det tycker jag.
#990754
Nej inga felkoder på gasspjäll och tittar man på livedata så visar spjället ca 16-17% öppet på tomgång och verkar öka som den ska när man gasar. De märkliga är ju att den gick bra ca 35 mil efter att man raderade felkoderna och verkar gå bra nu igen efter andra nollställningen... När motorlampan väl har tänts så går den bara sämre och sämre och tillslut nästan inte alls, börjar till baktända i insuget, den får alldeles för mycket soppa, det luktar och ryker... Nollställ och vipps så går den igen? Så det där klickandet i den där grunkan jag försökte förklara, sitter i närheten av luftburken... Hur kan det va att den klickar som bara den hela tiden och efter nollställning är det tyst? Jag är inte så hajj på såna här nya bilar men känns lite som lamdafel? fattar bara inte hur den kan gå bra efter nollställning?
#990767
Det är nog magnetventilen du hör som klickar sitter precis vid luftfilter burken med treslangar som går till den jag har aldrig hört min klicka men däremot så klickar EVAP-ventilen bra mycket på min bil. Jag har lambdafel just nu på min men man märker knappt att motor går dåligt, nästa gång den börjar att gå dåligt ryck ur kontakten till LMM och se ifall det blir någon skillnad.
#990769
Redan provat att rycka sladden, startade till å small ett jäkla skott så vi vågade inte prova nå mer, LMM ser ut att ge rätt värden, nu jämförde vi med grannens SAAB 95 Turbo med chipp å grejer i brist på en lika dan volvo men den visade samma värde cirkus på tomgång och gasning som Volvon.
#1032583
Hej!
Tänkte bara uppdatera lite, Det här myskiska felet som jag beskev har förblitt borta sen senaste felkodsraderingen ca 200 mil sen... Kan ha berott på att bilen stått i några mån innan när vi köpte och antagligen varit provkörd ett antal gånger bara, Lamdan bikat igen eller något sånt vi får se, Nu har det dykt upp en rad andra fel på bilen bland annat slagsida och kylvatten på golvet förarsidan :evil:
#1032709
Hade väldigt lika symptom som dig i somras. Bilen gick bra vid nollställning av felkoder men när den sedan började reglera mot lambdan så gick den fetare och fetare. I mitt fall var det defekt (alternativ förorenad) främre lambdasond. Bytte sonden då bilen ändå gått 34000 mil med orginalsond och den som satt där var helt svart av sot.

Vad jag märkte så började inte bilen reglera mot lambdan första starten efter rensning av felkoder (detta nollställer även lambda-adaptionerna). Men om jag sedan startade om bilen så började den feta på bränsleluftblandningen alldeles för mycket.
#1167262
Hej! Nu var det ett tag sen men bilen gör fortfarande likadant fast oftare och jag får en jäkla massa märkliga Felkoder, Den gillar inte alls att stå i bilköer då spårar den oftast ur och man får köra på sidan och raderakoder. Jag får i prencip varenda felkod man kan få det verkar mysko? cam senorer båda, Vevlägesgivare Maf givare etc etc till och med Engine controll unit... Precis hemkommen från semester och denn levde fan med oss flera gånger så jag tänkte ta tag i den nu. Får ibland ett fel som heter Lång time fuel trim det känns som ett bra ställe att börja på är att byta lambdorna och se vad som händer.
#1167432
Har du provat att göra rent gassjället? Jag hade samma symptom på min -00. Motorlampan tändes och bilen gick in i någon "nödläge" och gick skit. Enkel lösning att prova. Lite wd40 och en trasa och rengöra försiktigt. Mitt spjäll var helt igenkorkat av sot. Efter rengöring gick den perfekt.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]