Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chopchop
#984330
hej jag skall ta bort min gamla dragkrok och har en enda fråga
jag har fått loss de åtta "små" bultarna
men de fyra stora lossnar men snurrade bara försöker hitta andra änden
men verkar som den slutar inne i en balk tittade i bagaget under mattan men
hittade inga bultskallar där kan det verkligen vara så att de sitter inuti balken
verkar vara en fabriksmonterad dragkrok på bilen Volvos demonterbara dragkrok
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#984381
Eftersom du ska demontera kroken så är det väl bara fram med vinkelharry och kapa skallarna på bultarna, sen ta bort resterna när kroken är lös.

Nu har ju jag en biltema krok på min, så vet inte om monteringen är likadan som orginal, men där sitter det bultar och muttrar i balken. Bara att stoppa in en ringnyckel i balken runt muttern/bulten som mothåll. Sen sitter det även 3 grova, långa bultar som går rakt igenom bilen ända upp i bagaget. Dom lär man hålla åt både ifrån bagaget och under bilen.
av chopchop
#984396
nja kan ju göra det men skall ju upp med en annan dragkrok samtidigt och den skall ju bultas fast på samma sätt
och nej dom finns inte inne i bagaget men kan ju iofs kapa bort och installera som biltemas
Användarvisningsbild
av Nexus
#984508
Vore ju bra om du skrev vad för bil du har. En krok går i de flesta fall inte demontera utan lossa stötfångaren.....
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#984707
Nexus skrev:En krok går i de flesta fall inte demontera utan lossa stötfångaren.....
Biltemas krok går att montera bort utan att plocka bort stötisen :P Men man får ju massa skruvar och skit kvar i balkarna så klart, och ett par bultar kommer bara snurra så dom lär man kapa :roll: Men det GÅR att ta bort kroken med 'fångaren på plats iaf :lol:
Inget att rekommendera dock, handlar ju bara om 6 popnitar, 2 långa bult + 4 småbultar för att ta bort 'fångaren med tillhörande konsoler.

-------

En sak som skiljer sig på V70 jämntemot 850(5) som beskrivningen egentligen är till, är att 'fångaren inte är skruvad på sidorna utan sitter istället på skenor. Så ingen idé att du letar efter bultar inne i bilen som hör till stötfångaren, för dom finns inte :P
Så för att få loss fångaren är det ENDAST popnitarna vid bakhjulen och dom 2 långa bultarna som behöver lossas. Sen drar man skiten rakt ut bara. :-)-)
av chopchop
#985325
tackar för all hjälp lärde mig att på en fast monterad dragkrok om det inte är som biltemas så ska man sätta dit kofångarnen innan man sätter dit kuldelen mycket lättare så annars gick allt bra tack vare eran hjälp här på forumet
Användarvisningsbild
av Essen
#1213362
Måste byta drag på min 850 från -92, har kollat i beskrivningen som finns länkad ovan. Mitt problem hittills är att jag inte får bort de som jag tror de i beskrivningen kallar för "avbärarlister". Någon som kan ge tips om det?

Gillar att skruva på olika maskiner men bilar med en massa rostig plåt och plast får det att krypa i mig. :cry:

Kolkanistern på min 745-a är trasig, ja[…]

Är B5244SG annorlunda än en B5244S f&oum[…]

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]